KZ X er den sidste i rækken af serieproducerede KZ fly. Typen fremkom i 1951 og prototypen lavede sin første flyvning 29. september samme år.
KZ A.O.P. som den også blev kaldt, er bygget af stålrørskrop og med trævinger, alt beklædt med finer og lærred. Den er en videreudvikling af KZ VII, men med større motor end den oprindelige KZVII. Flyet var beregnet til målobservation under artilleriskydning.
Der blev i 1952 - 53 leveret 12 stk. KZ X til den danske hær. Imidlertid var der uheld med flere af flyene, bl.a. ved tre nedstyrtninger. Og på trods af, at flyet blev frikendt for fejl ved undersøgelser på Farnborough i England, blev alle 12 AOP fly kannibaliseret i midten af 50'erne.
Kun prototypen, OY-AOL, (i let modifikation, bl.a. forlængede vinger, 10,35 m og haleplansstel af stålrør) er tilbage og den er flyvende, fra den 18.10.94 efter 16 års stilstand og restaurering.
|
|
Kun prototypen, OY-AOL, (i let modifikation, bl.a. forlængede vinger, 10,35 m og haleplansstel af stålrør) er tilbage og den er flyvende, fra den 18.10.94 efter 16 års stilstand og restaurering.
|
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
9,41 m (10,35 m Mk. II) |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
529 kg (563 kg Mk. II) |
Fuldvægt: |
860 kg (860 kg Mk. II) |
Rejsefart: |
193 km/t |
Max fart: |
215 km/t |
Landingsfart: |
50 km/t |
Tophøjde: |
4.400 m |
Motor: |
Continental C-145-2 med Aeromatic propeller |
|
|