Flyvningens Historie
Maleren Gerhard Sousmark, Christianshavn har i en serie billeder illustreret drømmen om at flyve. Historie starter ved Ikaros der i det 8. århundrede forsøgte flyvningens kunst med vinger lavet af fjer og voks herfra bevæger historien sig op igennem tiden forbi Wilbur og Orville Wright, Jacob Christian Ellehammer, Charles Lindbergh og slutter ved Zone-Redningskorpsets ambulanceflyvninger i 1946 - 1956.
Efter malerierne i en årrække var udstillet i Danmarks Flymuseum købte museet samlingen i 1990.
Klik på et billede for at vise det i stor størrelse.
|
|
|
![sousmark001 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark001_small.jpg)
|
![](/grafik/spacer.gif)
|
1. Ikaros’ Fald Den romerske digter Ovid har skrevet de mest berømte flyvermyter i ”Metamorfoserne”, som han fuldendte i det 8. århundrede. Faderen Dadalus og sønnen Ikaros fremstillede vinger af fjer og voks klæbet fast til deres arme, så de kunne flyve væk fra øen ’Lad Minos’, hvor de var fanget. I overmod fløj Ikaros så højt op mod solen, at varmen smeltede voksen på vingerne og han faldt ned.
|
![sousmark002 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark002_small.jpg)
|
|
2. Leonardo da Vinci I detaljer tegnede han, omkring det 15. århundrede, byggeplaner til en helikopter og en faldskærm. Hans notater indeholder 150 tegninger af flyvemaskiner. Denne værdifulde skat af tegninger var desværre glemt i over 300 år.
|
![sousmark003 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark003_small.jpg)
|
|
3. Leonardo da Vinci Leonardo da Vinci var fascineret af fugle. Han kombinerede sine iagttagelser – bevægelsen af fuglenes vinger under deres flyvning – med sin viden om fysik og matematik og han udfærdigede skitser for bevægelige vinger, hvormed et menneske kunne svæve i luften.
|
![sousmark004 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark004_small.jpg)
|
|
4. Otto Lilienthal I årene 1891 – 1896 foretog denne dristige Tysker over 2000 svæveflyvninger. Nogle af flyvningerne strakte sig over flere hundrede fod. Den 9. august 1896 styrtede han ned fra en højde af 50 fod og blev dræbt.
|
![sousmark005 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark005_small.jpg)
|
|
5. Wilbur og Orville Wright De to brødre udførte den første motoriserede flyvning i verden. Med Orville ved pinden susede maskinen i 12 sekunder fremad mod vinden. Hastigheden var næppe 30 kilometer i timen. Derefter landede han i sandet, 40 meter fra startstedet. Dette skete den 17. December 1903, klokken 10:35. Den urgamle drøm om flyvning var blevet til virkelighed.
|
![sousmark006 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark006_small.jpg)
|
|
6. Jacob Christian Ellehammer Den 12. september 1906 fløj Ellehammer som den første i Europa en motoriseret flyvning. Det skete på øen Lindholm. Flyvehøjden androg en halv meter og strækningen var 42 meter.
|
![sousmark007 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark007_small.jpg)
|
|
7. Jacob Christian Ellehammer Viser Ellehammers helikopter fra året 1912 – med en 6-cyl. stjernemotor på 36 hk konstrueret af J. C. Ellehammer. Rotordiameter var 7,45 meter (hver af dem) Tomvægt 165 kg. På maleriet et portræt af Ellehammer.
|
![sousmark008 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark008_small.jpg)
|
|
8. Louis Bleriot Den første flyvning over den Engelske Kanal blev udført den 24. juli 1909 af Louis Blerriot. Han havde bygget sin første éndækker i 1907. Han forbedrede konstruktionen gennem en række af modeller. Det var med monplan nr. 11 han startede ud fra Calais over Kanalen.
|
![sousmark009 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark009_small.jpg)
|
|
9. Alfred Nervø Den 3. juni 1910 fløj Alfred Nervø som den første over byen København. Flyvningen varede 20 minutter – under stormende jubel fra tilskuerne.
|
![sousmark010 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark010_small.jpg)
|
|
10. Robert Svendsens sundflyvning Den 17. juli 1910 om morgenen klokken fire satte Robert Svendsen kursen mod Malmø og han landede en halv time senere på stranden ved byen. Jubelen var stor og Robert Svendsen blev en berømt mand.
|
![sousmark011 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark011_small.jpg)
|
|
11. Grundlæggelsen af Hærens Flyveskole Den første tilnærmelse til et forsvar på ”Kløvermarken” begyndte med den første militære uddannelse af folk fra Hæren og Flåden i 1911. Et år senere blev Hærens Flyveskole oprettet. Billedet viser begge de to første militære fly. I luften en B&S monoplan fra B&W værkstederne, fremstillet med henblik på en evt. civil flyindustri. - På jorden en Maurice Farmann konstruktion.
|
![sousmark012 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark012_small.jpg)
|
|
12. Charles Lindbergh Den 2. maj 1927 om morgenen klokken 7:52 startede Lindbergh med sit fly, ”Spirit of St. Louis” fra Roosewelt flyvepladsen i New York mod Paris. 27 timer efter starten blev han opmærksom på nogle fiskerbåde. Han fløj lavere ned, droslede motoren ned og råbte forgæves: ”I hvilken retning ligger Irland?”. Han havde imidlertid den rigtige kurs og var endda forud for den beregnede tid. Han fløj over sydspidsen af Irland, over Sydengland og Kanalen og landede i mørke på flyvepladsen Le Bourget ved Paris.
|
![sousmark013 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark013_small.jpg)
|
|
13. Pionértiden for svæveflyvningen i Danmark Billedet viser starten af den åbne skoleglider med et gummitov. Fra 1930’erne. Skoleglider Stamer-Lippisch.
|
![sousmark014 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark014_small.jpg)
|
|
14. Rundflyvning fra Kastrup Lufthavn I året 1925 udførte DDL med sine Fokker Gruhlich flyvemaskiner et stort antal rundflyvninger fra den nyåbnede flyveplads, Kastrup.
|
![sousmark015 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/sousmark015_small.jpg)
|
|
15. Hans P. Venningbo – Ambulanceflyvning Hans P. Venningbo, pionér inden for ambulanceflyvning, fra 1946 til 1956 ansat ved ”Zone-Redningskorpset” , hvor han bl.a. fløj livsvigtig medicin til indefrosne øer m.m. Billedet viser en landing på isen med en KZ VII. Øen ligger skjult bag tågebankerne.
|
Dansk Militærflyvnings historie
Flemming Kiel, Vipperød har gennem årene malet mange oliemalerier med flymotiver. I øjeblikket pryder 30 af disse malerier væggene i Danmarks Flymuseums udstilling. Der er fortrinsvis tale om motiver af luftfartøjstyper med en fortid i det danske flyvevåben.
Klik på et billede for at vise det i stor størrelse.
|
|
|
![kiel01 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel01_small.jpg)
|
![](/grafik/spacer.gif)
|
Sikorsky S-61A Redningshelikopter
|
![kiel02 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel02_small.jpg)
|
|
North American F-86D "Sabre" Luftforsvarsjager
|
![kiel03 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel03_small.jpg)
|
|
Supermarine Spitfire Mk IX Luftforsvarsjager
|
![kiel04 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel04_small.jpg)
|
|
Piper L-18C "Super Cub" Forbindelses- og træningsfly
|
![kiel05 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel05_small.jpg)
|
|
Gloster Meteor F.Mk. 8 Luftforsvarsjager
|
![kiel06 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel06_small.jpg)
|
|
Lockheed T33A Jet-trainer
|
![kiel07 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel07_small.jpg)
|
|
Lockheed F-104 "Starfighter" Luftforsvarsjager
|
![kiel08 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel08_small.jpg)
|
|
Republic RF-84F "Thunderflash" Rekognosceringsfly til luftfotos
|
![kiel09 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel09_small.jpg)
|
|
Hawker Hunter F.Mk. 51 Luftforsvarsjager
|
![kiel10 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel10_small.jpg)
|
|
PBY-5A "Catalina" Eftersøgnings- og redningsfly
|
![kiel11 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel11_small.jpg)
|
|
North American F-100 "Suber Sabre" Jagerbomber og luftforsvarsjager
|
![kiel12 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel12_small.jpg)
|
|
Percival Pembroke Transport- og søredningsfly
|
![kiel13 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel13_small.jpg)
|
|
Saab F-35 "Draken" Luftforsvarsjager og jagerbomber
|
![kiel14 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel14_small.jpg)
|
|
De Havilland Chipmunk Mk. 20 Let træningsfly
|
![kiel15 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel15_small.jpg)
|
|
North American T-6D "Harvard" Træningsfly
|
![kiel16 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel16_small.jpg)
|
|
Republic F-84G "Thunderjet" Jagerbomber
|
![kiel17 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel17_small.jpg)
|
|
SAI KZ III Let træningsfly (dansk produceret)
|
![kiel18 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel18_small.jpg)
|
|
Lockheed C-130H Hercules Transportfly
|
![kiel19 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel19_small.jpg)
|
|
Hawker Hunter F.Mk. 57 Luftforsvarsjager (anvendt i ca. 20 forskellige lande)
|
![kiel20 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel20_small.jpg)
|
|
SAI KZ IV Ambulancefly (dansk produceret i 2 eksemplarer)
|
![kiel21 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel21_small.jpg)
|
|
General Dynamics F-16A "Fighting Falcon" Luftforsvarsjager
|
![kiel22 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel22_small.jpg)
|
|
Douglas C-47A (fragt) / DC-3 (passager) Transportfly til fragt og passagerer
|
![kiel23 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel23_small.jpg)
|
|
Saab F-35 "Draken" Luftforsvarsjager og jagerbomber
|
![kiel24 small](/foto/tekstsider/udstilling/malerier/kiel24_small.jpg)
|
|
Saab F-35 "Draken" Luftforsvarsjager og jagerbomber
|