Under sidste del af WW 11 var Taylorcraft allerede ved at vurdere de mulige krav til et let og økonomisk efterkrigsfly. Man gik ud fra AUSTER Mk V, der havde vist sin brugelighed som artilleriobservationsfly under krigen og man monterede en Cirrus Minor II motor heri. Dette fly, G-AGOH, nu tilhørende Leichester Museum, fungerede som prøvebænk for den nye motor.
Sideløbende hermed arbejdede man i Leceister på en prototype kaldet Taylorcraft Auster 5 Series J1 Autocrat. Denne prototype var i virkeligheden den havarerede prototype til Taylorcraft Plus D, G-AFWN (Auster Mk. 1), c/n 124, bygget i 1939, som nu blev taget frem fra Rearsby og genopbygger med en større Autocrat fuselage og forsynet med den nye Cirrus Minor II motor.
Symbolsk for den rolle Autocrat'en skulle komme til at spille, som den lette flyvningens altmuligmaskine, udførte prototypen den første efterkrigscharterflyvning den 1. januar 1946.
Marts 1946 ændrede firmaet navn til: AUSTER AIRCRAFT LTD
|
|
Der blev i alt bygget ca. 420 Auster Autocrat og mange flyver endnu over hele verden. Dette fly her er altså prototypen til Auster Mk. I (1939) og til Auster Autocrat (1945), tidl. registrering G-AFWN. Fra 1964 registreret i Tyskland, D-EKOM. Flyet blev ødelagt under en storm i 1972 og endte sine dage på en losseplads. Det blev i 1972 købt for 100 DM og kom til Danmark.
Dette historiske fly afventer på restaurering til flyvedygtig stand.
"Auster V J/I Autocrat" Specifikation
|
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,87 m |
Længde: |
7,71 m |
Tomvægt: |
395 kg |
Fuldvægt: |
658 kg |
Rejsefart: |
140 km/t |
Max fart: |
157 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Rækkevidde: |
- km |
Motor: |
100 hp Blackburn Cirrus Minor II |
|
|