Republic fortsatte videreudviklingen af F-84 typerne, og F-84F var en pilformet jagerbomber, hvorfra RF-84F blev til fotorekognosceringsversionen. Det omfattende kameraudstyr placeret i næsen krævede, at luftindtaget blev flyttet til vingeroden.
De første ti RF-84F fik Danmark som våbenhjælp, og de tilgik Fotoflighten på FSNKAR i 1957. Senere købte man for egne midler otte i USA og fem fra det franske flyvevåben, således ESK729 (som Foto-flighten i 1960 havde fået status som) i alt har haft 23 RF-84F.
Allerede i 1958 blev fotoudstyret udskiftet med de noget hurtigere engelske Vinten F.95 kameraer, ligesom katapultsæderne blev erstattet af Martin-Baker sæder, der ved udskydning i lav højde øgede chancen for overlevelse.
Har man set en RF-84F under take-off en varm sommerdag med to fulde droptanke på hver 450 gallons, så var man ikke i tvivl om, at de
|
|
|
var ”under-powered”. Der verserer da også mange vittigheder om emnet, og en af dem går ud på, at den eneste grund til, at flyet kom i luften, var den at jorden er krum.
Museets eksemplar er udlånt fra Flyvevåbnets Historiske Samling, den er restaureret af Pensionistgruppen på Flyvestation Karup
"Republic RF-84F Thunderflash" Specifikation
|
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
10,24 m |
Længde: |
14,52 m |
Tomvægt: |
6.600 kg |
Fuldvægt: |
12.700 kg |
Rejsefart: |
777 km/t |
Max fart: |
1150 km/t (Mach 0,97) |
Rækkevidde: |
3.540 km med droptanke |
Tophøjde: |
14,630 m |
Motor: |
Wright J-65-W-7, 3540 kg. trykkraft. |
|
|