Du er her: GenereltOrganisationEnglishPlanesDe Havilland D.H. Dove

De Havilland D.H. Dove

 
 
pil tilbage
pil frem
status udstillet
dove

 

D.H. 104 Dove prototypen fløj første gang ved en festlighed den 25. september 1945. Den var tænkt som afløser for den succesrige og berømte De Havilland D.H. 89 Dragon Rapid, og skulle fungere som let transport fly, der kunne operere i forskellige roller over alt i verden. Totalt blev der bygget ca. 540 stk. og flyet var i produktion frem til midt i 1960’erne.
Den blev produceret i forskellige versioner bl.a. til R.A.F. og Royal Navy, hvor de blev benævnt Devon og Sea Devon.

Doven har fungeret i mange roller bl.a. som ambulance-, V.I.P.-, passager-, og let transportfly. Den civile udgave var standard udstyret med 8-11 passagersæder.
En faldskærmsklub i Danmark har anvendt to af dem, og der har i alt været registreret otte stk. Dove i Danmark.

OY-DHZ er en Dove 6 med 400 hp Gipsy Queen motorer, den er bygget på Hatfield, England, i det herrens år 1956, og har s/n 04476. Den har alle sine dage fløjet civilt, og har været registreret G-AOUF, D-IBYW.

OY-DHZ kom til Danmark i 1969, hvor den var aktiv i 10 år inden den blev slettet af registeret. Den var ejet og opereret af Cimber Air, Sønderborg, hvor den blev brugt til ruteflyvning mm.

 

Da Cimber i 1979 ikke kunne bruge den mere, overdrog de den til Danmarks Flyvemuseum, der skilte den ad og fløj den fra Sønderborg til sjælland i en C-130 Hercules. Sidenhen blev den flyttet til Danmarks Flyvemuseums depot i Billund og senere kom den til Stauning.

OY-DHZ eller ”Den Haltende Zigøjner” som den og-så blev kaldt, har fløjet ruteflyvning på ruten Stauning - Kastrup sidst i 60`erne, så når nu den skulle havne på et museum, må Danmarks Flymuseum i Stauning være et meget passende sted til den.

Maskinen er udlånt fra Teknisk Museum.
OY-DHZ er restaureret af de frivillige ved Danmarks Flymuseum Stauning, arbejdet blev afsluttet 2013.

"De Havilland D.H. Dove" Specifikation
   
Sæder: 2 piloter 11 passagerer
Spændvidde: 17,40 m
Længde: 11,96 m
Tomvægt: 2.869 kg
Fuldvægt: 4.060 kg
Rejsefart: 300 km/t
Max fart: 370 km/t
Rækkevidde: 1.500 km
Tophøjde: - m
Motor: 2 stk. 400 HK Gipsy Queen 70 rækkemotorer

 

 
 

Copyright 2017 Danmarks Flymuseum