Du er her: GenereltNyhedsarkivBuste af Kaj Birksted

Buste af Kaj Birksted

Birksted-portraet-sMandag den 2. marts 2009 blev der i Flyvevåbenmuseet ved Danmarks Flymuseum afsløret en buste af Danmarks eneste flyver-es, krigsflyveren Kaj Birksted.

Flyvevåbnet har taget initiativ til at ladet en buste fremstille og derved hædre Kaj Birksted som ophavsmanden til Flyvevåbnets oprettelse i 1950. Busten blev afsløret af chefen for Flyvertaktisk Kommando generalmajor Stig Østergaard Nielsen.

Kaj Birksted 10
Ved højtideligheden deltog ca. 50 indbudte gæster heriblandt tidligere norske kollegaer fra Birksteds tid som Spitfire & Hurricane pilot under 2. Verdenskrig.

Kaj Birksted 20
Generalløjtnant W. Mohr & Generalmajor Stig Østergaard Nielsen Afslører busten.

Kaj Birksted 30
Busten er fremstillet i bronze og granit, som er et ofte anvendt materiale af den Færøske billedehugger Hans Pauli Olsen (f. 1957 i Tórshavn). Hans Pauli Olsen er en af Færøernes store nulevende kunstnere, han er bosidende i København, og har løst en række udsmykningsopgaver på Færøerne og i Danmark.

Kaj Birksted 40
Komiteen der har forestået projektet fra venstre: Erik Lund, MJ Palle Mikkelsen, OL Frode Sveistrup, SSG Lars Søe-Jensen, CSG Karl Boysen & MJ Paul Ancker.

Birksted-portraetKaj Birksted tekst