Du er her: GenereltFlyFly og effekterFlyL13 Blanik

pil frem
status udstillet
blanik

Dette tosædede helmetal svævefly blev konstrueret af Karel Dlouhý ved den tjekkiske flyfabrik VZLÚ Letňany, Kunovice (kendt i dag som LET Aircraft Industries) og fløj første gang i marts 1956. Flyet blev sat i serieproduktion i 1958 og er med over 2650 eksemplarer det tosædede svævefly, der er produceret i størst antal. En stor del af disse fly gik til Sovjetunionen, men også i USA og mange europæiske lande blev Blanik populær, dels på grund af sine gode flyveegenskaber, men også på grund af prisen, der var konkurrencedygtig sammenlignet med tyske svævefly.

Blanik var velegnet til skoleflyvning, kunstflyvning og distanceflyvninger. Eksempelvis satte russeren Juri Konzentor og hans passager den 3. juni 1967 verdensrekord med en 922 km distanceflyvning. 11 andre verdensrekorder er ligeledes sat med Blanik.

I Danmark har der i perioden 1967-2010 været 9 eksemplarer af L13 Blanik i drift. Det udstillede fly, OY-XIE er bygget i 1977 under serienummer 026924. Flyet havde tjent Silkeborg Flyveklub vel, indtil det havarerede under en landing den 9. april 1988, med alvorlige beskadigelser på den ene vinge til følge. Flyet blev omkring 1991 overdraget til Danmarks Tekniske Museum, men forblev indtil 2015 i depot hos Dansk Svæveflyvehistorisk Klub, da det manglede en intakt venstre vinge for at flyet kunne udstilles.

En sådan dukkede uventet op, efter at stormen ”Egon” den 10. januar 2015 havde hærget landet og blæst Danmarks sidste Blanik, OY-NIX, om på ryggen, mens den holdt parkeret udendørs på Tølløse flyveplads. Skaderne på flyet var omfattende, kun venstre vinge var næsten gået fri. Det viste sig at vingen fra OY-NIX passede perfekt på OY-XIE, selv om den var 13 år ældre og serienummeret (173004) var fra en anden produktion. OY-XIE blev således kompletteret og kom til Danmarks Flymuseum i juli 2015 - udlånt af Teknisk Museum.

"L 13 Blanik" Specifikation

Sæder: 2