Som afløsning for F-84G fik ESK727 i 1959 30 stk. F-100 (17 F-100D og tre F-100F), og da ESK725 og ESK730 to år senere også modtog F-100, kom det samlede antal op på 58. – På grund af havarier var dette tal ved udgangen af 1966 reduceret til 41 fly, og p.g.a. bl.a. Vietnam-krigen var det umuligt at få erstatning. I 1974 åbnedes der mulighed for at købe 14 F-100F fra USAF, og efter div. modifikationer udført af Hovedværksted Karup fik de betegnelsen TF-100F.
Selv om USAF’s testpilot påpegede problemer med stabiliteten på A-versionen, blev det afvist af North American, som dog måtte ændre opfattelse efter en række havarier. Under udretning fra et dyk kunne flyet gå ud af kontrol, hvorefter det brød i stykker. Man løste problemet ved at øge spændvidden med to fod og gøre halefinnen højere. F-100 vedblev dog med at være berygtet for sin ”Sabre-dance” i lav højde.
Grundet dårlig arbejdskvalitet hos de firmaer, der udførte eftersyn på J-57 motoren, var der i perioden 1976-77 igen mange havarier, og Flyvevåbnet mistede i alt 35 fly.
I årenes løb blev der foretaget flere modifikationer på F-100; bl.a. navigationssystemet, bombesigtet og våbensystemer, og i august 1982 fløj F-100 SUPER SABRE for sidste gang efter 23 år i Flyvevåbnet.
Et eksemplar G-183 er under restaurering hos Flyvevåbnets pensionister på Flyvestation Skrydstrup. Projektet forventes klar til udstilling ultimo 2016.
"North American F-100D Super Sabre" Specifikation
Sæder:
1
Spændvidde:
11,77 m
Længde:
16,51 m
Tomvægt:
9.925 kg
Fuldvægt:
18.046 kg
Rejsefart:
910 km/t
Max fart:
1.390 km/t (Mach 1,17)
Rækkevidde:
- km/t
Tophøjde:
15.200 m
Motor:
Pratt & Whitney J-57-P-21A, 4627/7257 kg trykkraft.