Du er her: GenereltTemaudstillingerFly og effekterFlyMü-13E Bergfalke 1

Mü-13E Bergfalke 1

 
 
pil tilbage
pil frem
status udstilletstatus ejet
bergfalke1

 

Det to-sædede tyske skolefly Mü-13E er konstrueret af Egon Scheibe i 1950, året før det blev tilladt Tyskland at svæveflyve igen efter 2. verdenskrig. Prototypen er bygget i Innsbruck, Østrig. Egon Scheibe havde før krigen gjort sig gode konstruktionserfaringer med en række flytyper, bl.a. Mü-10 "Milan" og Mü-13d fra Münchens tekniske højskole. Disse to typer med trævinger og gitterkrop i svejste stålrør dannede grundlaget for Mü-13E Bergfalke. I 1951 etableredes Scheibe Flugzeugbau i Dachau og seriefremstilling af Bergfalken i større tal begyndte. I 1952-53 byggedes fx. 170 af Mü-13E.

I 1974 udsendte SLV en LDA, omhandlende kontrol af hovedbjælkedimensioner på Mü-13E. Baggrunden var at et fly af samme type var forulykket i Tyskland efter vingebrud. - Hvis hovedbjælken var under nogle nærmere angivne mål, så var flyet i praksis kassabelt, medmindre vingernes spændvidde blev nedkortet med 2 meter.

OY-XES er bygget i Dachau 1952 med byggenummer 107. Flyet var indtil 1967 registreret i Tyskland som D-6312. Hovedtrækkene i flyets danske historie er som følger: I 1967 registreret i Danmark med Gruppe 66 i Fakse som første ejer. - 1971 solgt til Erik S Pouelsen mf. -  1978 Mü-Gruppen i Faxe.

OY-XES har alle årene i Danmark fløjet i området ved Faxe, senest ved Mü-Gruppen der pensionerede den i 2002, hvor den kom til Stevns Museum under Østsjællands Museum. På grund af sammenlægning og pladsmangel, blev den overdraget til Danmarks Flymuseum den 9. april 2019. OY-XES ankom til Stauning i meget fin stand og med fuld historisk dokumentation. Den erstatter museets Bergfalke OY-AXS der trængte til en kærlig hånd og nu er overdraget til Dansk Svæveflyvehistorisk Klub, Svæveflyvecenter Arnborg. 

 

OY-AXS er af typen Bergfalke II, c/n "01", bygget i Dachau i 1954. Allerede i 1953 havde Scheibe nemlig udviklet Mü-13E til Bergfalke II, hvor vingerne havde negativ pilform. En ny ændring i 1955 blev til Bergfalke II/55. Af Bergfalke II er der bygget ca. 300 enheder.

OY-AXS blev registreret i Danmark i april 1955 af Odense Svæveflyveklub. Senere ejet af klubben i Rønne - Gruppe 69, Fakse og sidst af klubben "Svalen" i Daugård. Begge fly kom i 1980 til Danmarks Flymuseum, Stauning Lufthavn.

For at give plads til et andet svævefly af typen Blanik, blev OY-REX i 2015 nedtaget og overdraget til DASK Arnborg.

 bergfalke2small

"Mü-13E Bergfalke (I) & Mü-13E Bergfalke II" Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 17,2 m
Længde: 7,90 m
Tomvægt: 250 kg
Fuldvægt: 430 kg
Glidetal: 1:26
Max fart: 160 km/t
Landingsfart: - km/t
Tophøjde: - m
Mindste synk: 0.73 m/s

 

 
 

Copyright 2017 Danmarks Flymuseum