Piper Cub betegnes som verdens mest almindelige privatfly. Der er nemlig bygget mere end 14.000 i alt til civilt brug og der foruden under 2. verdenskrig ca. 6.000 til militære observations- og forbindelsesfly.
Forløberen for Piper Cub er den næsten identiske Taylor Cub, der blev bygget i Amerika af de to pionerer C. G. Taylor og William T. Piper. Fra 1937 skiltes deres veje og de byggede fly hver for sig under navnene Taylorcraft og Piper Cub.
I 1938 startedes i Danmark en samlefabrik: Cub-Aircraft Co. Ltd. med hjemsted på Lundtofte flyveplads. Her produceredes 44 fly, hvoraf dog 6-7 blev ødelagt ved en brand.
Kapaciteten var 8-10 fly per måned. Af samtidige annoncer fremgår, at et Cub fly (som dette) kostede 8.750 kroner inklusive 12 timers flyveinstruktion. Omkostninger til benzin og olie blev opgivet til 2,50 kr/time.
OY-ABT er bygget på Lundtofte fabrikken i 1939. På grund af krigen blev flyet først registreret i 1948. Det var oprindeligt forsynet med en 38 hk Franklin motor, men fra 1962 er motoren på 50 hk og af samme mærke.
Flyet er ved stiftelsen af museet i 1975 skænket til samlingen af tidligere bestyrelsesformand Bertel Kring, Risskov.