Du er her: GenereltOrganisationFly og effekterFlyBücker 181D Bestmann

Bücker 181D Bestmann

 
 
pil tilbage
pil frem
status flyvedygtig
bucker

 

Bücker Bestmann 181D er designet af Svenskeren I. A. Andersson (for øvrigt også faderen til f.eks. SAAB Safir), der på daværende tidspunkt arbejdede for firmaet Bücker i Tyskland. BÜ 181 fløj første gang i februar 1939. Typen var beregnet som et fly til klub- og rejsebrug. Imidlertid blev typen også standard træneren for Luftwaffe piloter i Tyskland.

Fokker i Amsterdam byggede senere 708 Büker 181A og 181D. Den sidste model havde mindre Ændringer. I 1944 forberedtes produktion af Bü-181 på Zlin-fabrikkerne i Czechoslovakiet, men leveringen kom ikke i gang før efter fredsslutningen, hvor flyene blev leveret til det czechoslovakiske luftvåben.

I Czechoslovakiet blev Bü 181D betegnet som C.6 og udstyret med Walter Minor 4-III motor blev betegnelsen her C.106.

I årene 1944 - 1946 byggede det svenske firma AB Häglund & Söner, i Örnskjoldsvik, i alt 125 BÜ 181D Bestmann, der blev leveret til det Svenske Luftvåben og de var her i tjeneste som træningsfly til 1952. Herefter blev der solgt i alt 90 af disse fly til Tyskland som bl.a. klubfly.

 

Typen er bygget med stålrørskrop og vinger af træ. Beklædningen er finér og lærred.

OY-AVZ er fremstillet i 1945 i Sverige og har fløjet i svenske luftvåben under betegnelsen FV25073 og har senere været registreret i Tyskland under D-ELET.

Flyet er privatejet men har været stationeret ved Danmarks Flymuseum i mere end 40 år. I øjeblikket er det dog udlånt til en udstilling ved Egeskov Slot.

 

"Bücker 181D Bestmann" Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 10,59 m
Længde: 7,75 m
Tomvægt: 479 kg
Fuldvægt: 748 kg
Rejsefart: 194 km/t
Max fart: 214 km/t
Landingsfart: - km/t
Tophøjde: 5.000 m
Motor: 105 hk Hirth HM 504

 

 
 

Copyright 2017 Danmarks Flymuseum