KZ VIII blev bygget i 1949 til Sylvest Jensens Luftcirkus. Konstruktionen er helt i træ. Typen fløj første gang 14. november 1949. Sylvest Jensens Luftcirkus opererede i Danmark i sommeren 1950 med ca. 50 forestillinger over hele landet. Pilot på flyet var Peter Steen.
Der blev fra starten fremstillet dele til to fly. I 1949 blev OY-ACB (senere HB-EPB, G-AYKZ) færdig- bygget.
OY-DRR (tidl. D-EBIZ) blev færdigbygget i 1959 af en medarbejder ved Scheibe Flugzeubau i Tyskland, Rudolf Kloo.
Fra 1972 har OY-DRR været i Danmark, det meste af tiden ejet af en gruppe på Rårup flyveplads.
I 1989 er flyet købt af kai dige bach a-s, der i en årrække stillede det til rådighed for Danmarks Flymuseum, Stauning. Senere blev maskinen overdraget til museet som en gave.
|
|
En KZ VIII er hjemmebygget af Hardy Vad, Ilskov. Denne replica er modificeret med 180 hk indsprøjtningsmotor og constant speed propel,
KZ VIII'eren fra Sylvest Jensens luftcirkus er nu i England under registrering G-AYKZ.
|
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
7,20 m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
407 kg |
Fuldvægt: |
650 kg |
Rejsefart: |
- km/t |
Max fart: |
300 km/t |
Landingsfart: |
92 km/t |
Tophøjde: |
5.000 m |
Motor: |
145 hp. Gipsy Major X med inverteret brændstof system. |
|
|