Fairey FIREFLY foretog den første flyvning den 22. december 1941, men der skulle foretages et omfattende afprøvningsprogram, inden typen gik i operativ tjeneste i oktober 1943. De operative krav til det kombinerede jager- og rekognosceringsfly var bl.a., at det skulle være i stand til at operere med et hangarskib som eneste base. I kraft af et forenklet motorinstallationssystem var man selv under primitive forhold i stand til at foretage hurtige motorskift.
Frem til 1956 blev der i alt bygget 1.702 FIREFLY, der af den engelske flåde har været i aktion under 2. Verdenskrig bl.a. under angrebet på Tirpitz i Altafjorden og i krigen mod japanerne i Stillehavet. Typen deltog senere under Korea krigen.
Det danske Flyvevåben købte i 1951 seks af typen, som i starten anvendtes af ESK722 og til udfasningen i 1959 som slæbemålsfly af Stationsflight Værløse. For at minimere risikoen for at blive ramt var flyene malet knaldgule. Den danske version T.T.Mk.1 (target towing) var ombyggede F.R.Mk.1 (fighter/reconnaissance).
Der havarerede tre fly, og de resterende tre blev solgt til Sverige og fløjet til Malmø i april 1959. - Den sidste af de tre blev ophugget i 1962.
Danmarks Flymuseum har lånt et eksemplar af typen fra det svenske Flygvapenmuseum i Linköping. Maskinen har således ikke fløjet i Danmark, men er samme version.
Luftfartøjet har gennemgået en komplet istandsættelse, inden den kom ind i udstillingen ved Danmarks Flymuseum den 12. november 2016.