I slutningen af 1950'erne er der i Danmark konstrueret 2 lette 2-motores fly. HT-1 er konstrueret af civilingeniør Harald Thyregod, Ølgod og flyet blev bygget af Arne Hollænder, Aarre og Aksel Smidt, Varde. Flyet bærer derfor også betegnelsen "Hollsmidt 222". (Nogle vil huske at Arne Hollænder pludseligt i midten af 50'erne dukkede op med et lavvinget fly med VW motor, et fly som han selv havde designet og bygget uden i øvrigt at være pilotuddannet).
Konstruktørens idé med dette fly var at skabe en type egnet for amatørbygning, som var billig i anskaffelse, let at bygge (helt i træ) og med den indbyggede sikkerhed som to motorer giver. Under bygningen ændrede man beklædningsformen fra at være lærred til at blive pålimede ALU-plader for at give en glattere overflade. Pladerne er limet sammen og limet til strukturen. - På daværende tidspunkt en avanceret metode.
Konstruktionstegninger til HT-1 blev fremsendt til Statens Luftfartsvæsen i 1958. Flyet er bygget på Arne Hollændes gård i Aarre ved Varde og flyet kom første gang i luften den 24. april 1964 med Harald Thyregod som testpilot.
Konstruktionen er helt i træ, beklædt med lærred og finer. Det egner sig således i høj grad til hjemmebygning og kræver kun lidt plads til bygning på grund af flyets ringe størrelse.
De første 10 år fløj HT-1 på dispensation, men flyet fik derefter normalt LDB. Bortset fra prøveflyvningen er HT- l kun fløjet af Arne Hollænder, og mest i nærheden af hans gård i Aarre.
I 1978 blev flyet overdraget til Danmarks Flymuseum og har enkelte gange været vist i luften. Maskinens totaltid er ca. 300 timer, den flyver nu ikke mere, da det grundet konstruktionen ikke er muligt at inspicere træværkets tilstand.