I
november 1938 blev Taylorcraft
Aeroplanes (England) Ltd. stiftet
med det formål at bygge
f ly på basis af den amerikanske
Taylorcraft C. Det første
produktionsfly, med en 55 hk
Lycoming motor og kaldet Plus
C, var færdigt i april
1939.
Man planlagde
imidlertid en forbedret udgave.
Den blev kaldt model Plus D,
og den var udstyret med en 90
hk Cirrus Minor I motor. Og
allerede i sommeren 1939 fløj
den første Taylorcraft
Plus D. Det var c/n 124 med
registreringen G-AFWN.
Plus
D modellen blev betragtet som
egnet til AOP fly (artilleriobservation)
og nogle D modeller blev fx.
anvendt under evakueringen fra
Dunkirk. Herefter gjordes en
bestilling på 100 stk.
af typen, der fik den militære
betegnelse Auster Mk 1, som
altså blev det første
egentlige AOP fly i England.
G-AFWN havarerede under krigen
og blev i 1945
|
|
ombygget
til Taylorcraft Auster I (senere kaldet Auster V J/1 Autocrat).
Efter krigen fløj dette fly civilt i England (G-AHKO), fra
1956 i Tyskland (D-ECOD) og kom i 1972 til Danmark. Færdigrestaureret
i 1986.
Flyet er skænket til Danmarks Flymuseum
af den tidligere ejer og medstifter af museet Magnus Pedersen, Spjald.
"Taylorcraft
Plus D" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,97
m |
Længde: |
6,95
m |
Tomvægt: |
404
kg |
Fuldvægt: |
658
kg |
Rejsefart: |
164
km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
90
hp Blackburn Cirrus
Minor I
|
|
|