I
1937 startede William Piper
at arbejde med tanken om en
helt ny type, der skulle appellere
til den mere private flyver
og flyveskoler.
Den nye type adskilte sig fra
de hidtidige Piperfly (og Taylorfly),
som alle havde sæderne
i tandem.
Typen kom
til at hedde Piper J-4 Cub Coupé.
Sæderne var anbragt side-om-side
i en rummelig kabine. Ændret
affjedring til rigtige fjedre
i stedet for gummistropper.
Der var hydrauliske bremser.
Motoren var en 50 hk (senere
75 hk) Continental. Vingestræberne
udgår fa bunden af kroppen
ved forreste
|
|
dørstolpe,
letter ind- og udstigning. Flyet kom på markedet i efteråret
1938. Over 1200 solgt før 2. verdenskrig. - Kun enkelte eksemplaer
i Europa.
Det viste fly er privatejet, det er identisk med museets J-4 Coupe.
Denne er dog adskilt og befinder sig i depot, da der er tale om
et større restaureringsprojekt.
"Piper
J-4 Coupe" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
11,5
m |
Længde: |
6,86
m ?????? |
Tomvægt: |
392
kg |
Fuldvægt: |
635
kg |
Rejsefart: |
153
km/t |
Max fart: |
161 km/t |
Rækkevidde: |
745
km |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
50 –
75 hk Continental |
|
|