Under
sidste del af WW 11 var Taylorcraft
allerede ved at vurdere de mulige
krav til et let og økonomisk
efterkrigsfly. Man gik ud fra
AUSTER Mk V, der havde vist
sin brugelighed som artilleriobservationsfly
under krigen og man monterede
en Cirrus Minor II motor heri.
Dette fly, G-AGOH, nu tilhørende
Leichester Museum, fungerede
som prøvebænk for
den nye motor.
Sideløbende
hermed arbejdede man i Leceister
på en prototype kaldet
Taylorcraft Auster 5 Series
J1 Autocrat. Denne prototype
var i virkeligheden den havarerede
prototype til Taylorcraft Plus
D, G-AFWN (Auster Mk. 1), c/n
124, bygget i 1939, som nu blev
taget frem fra Rearsby og genopbygger
med en større Autocrat
fuselage og forsynet med den
nye Cirrus Minor II motor.
Symbolsk
for den rolle Autocrat'en skulle
komme til at spille, som den
lette flyvningens altmuligmaskine,
udførte prototypen den
første efterkrigscharterflyvning
den 1. januar 1946.
Marts 1946
ændrede firmaet navn til:
AUSTER AIRCRAFT LTD.
|
|
Der
blev i alt bygget ca. 420 Auster
Autocrat og mange flyver endnu
over hele verden. Dette fly
her er altså prototypen
til Auster Mk. I (1939) og til
Auster Autocrat (1945), tidl.
registrering G-AFWN. Fra 1964
registreret i Tyskland, D-EKOM.
Flyet blev ødelagt under
en storm i 1972 og endte sine
dage på en losseplads.
Det blev i 1972 købt
for 100 DM og kom til Danmark.
Dette
historiske fly afventer på
restaurering til flyvedygtig
stand.
"Auster
V J/I Autocrat (prototype)"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,87
m |
Længde: |
7,71
m |
Tomvægt: |
395
kg |
Fuldvægt: |
658
kg |
Rejsefart: |
140
km/t |
Max fart: |
157 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
100
hp Blackburn Cirrus
Minor II |
|
|