Supermarine Spitfire HF MK. IXE
 

 

Sammen med Hawker Hurricane er det Supermarine Spitfire, der huskes i forbindelse med "Slaget om England" i begyndelsen af 2. verdenskrig. De to nævnte typer hørte, sammen Messerschmitt Bf. 109, til de moderne jagere ved krigens begyndelse. Prototypen til Spitfire fløj første gang i 1936, et år efter Hawker Hurricane. Samme år blev afgivet ordre på godt 300 fly til levering inden 1939. Flyet er af en helmetal skalkonstruktion, hvor vingerne er boltet direkte på flyets krop. Spitfire blev i løbet af krigen leveret i talrige og stadig forbedrede versioner, mest talrig Mk. V med ca 6500 stk. og Mk. IX med ca 5600 stk. Af de forskellige Spitfire versioner blev der i alt under krigen bygget mere end 20.000 enheder.

Efter krigen fik Danmark det første egentlige kampfly til landet i form af 38 stk Spitfire Mk. IX. De blev leveret fra oktober 1947 til begyndelsen af 1949. Desuden købtes 3 stk. Spitfire Mk. XI, en foto-rekognoscerings udgave, der var ubevæbnet.

Spitfire blev i hovedsagen anvendt ved uddannelsen af jagerpiloter både ved (dengang) Hærens Flyvetropper og ved Søværnets Flyvevæsen.

 

Allerede i 1951 begyndte man at ophugge Spitfire jagerne i Danmark (til fordel for de nu tilkommende jagere af jettype). Der var dog fortsat enkelte Spitfire ved ESK 722 på Karup. Spitfire udgik af dansk aktiv tjeneste pr. 1. juni 1955

Rækkevidde 1575 km. Bevæbning 2 x 20 mm kanoner, 2 x 12,7 mm MG

Flyet er udlånt fra Statens Forsvarshistoriske Museum.

"Supermarine Spitfire HF MK. IXE" Specifikation
   
Sæder: 1
Spændvidde: 11,23 m
Længde: 9,46 m
Tomvægt: 2550 kg
Fuldvægt: 3400 kg
Rejsefart: 521 km/t
Max fart: 660 km/t
Landingsfart: - km/t
Tophøjde: 13.000 m
Motor: 1650 hp Rolls Royce Merlin 70