Sammen
med Hawker Hurricane er det
Supermarine Spitfire, der huskes
i forbindelse med "Slaget
om England" i begyndelsen
af 2. verdenskrig. De to nævnte
typer hørte, sammen Messerschmitt
Bf. 109, til de moderne jagere
ved krigens begyndelse. Prototypen
til Spitfire fløj første
gang i 1936, et år efter
Hawker Hurricane. Samme år
blev afgivet ordre på
godt 300 fly til levering inden
1939. Flyet er af en helmetal
skalkonstruktion, hvor vingerne
er boltet direkte på flyets
krop. Spitfire blev i løbet
af krigen leveret i talrige
og stadig forbedrede versioner,
mest talrig Mk. V med ca 6500
stk. og Mk. IX med ca 5600 stk.
Af de forskellige Spitfire versioner
blev der i alt under krigen
bygget mere end 20.000 enheder.
Efter krigen
fik Danmark det første
egentlige kampfly til landet
i form af 38 stk Spitfire Mk.
IX. De blev leveret fra oktober
1947 til begyndelsen af 1949.
Desuden købtes 3 stk.
Spitfire Mk. XI, en foto-rekognoscerings
udgave, der var ubevæbnet.
Spitfire
blev i hovedsagen anvendt ved
uddannelsen af jagerpiloter
både ved (dengang) Hærens
Flyvetropper og ved Søværnets
Flyvevæsen.
|
|
Allerede
i 1951 begyndte man at ophugge
Spitfire jagerne i Danmark (til
fordel for de nu tilkommende
jagere af jettype). Der var
dog fortsat enkelte Spitfire
ved ESK 722 på Karup.
Spitfire udgik af dansk aktiv
tjeneste pr. 1. juni 1955
Rækkevidde
1575 km. Bevæbning 2 x
20 mm kanoner, 2 x 12,7 mm MG
Flyet er udlånt fra Statens Forsvarshistoriske
Museum.
"Supermarine
Spitfire HF MK. IXE"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
11,23
m |
Længde: |
9,46
m |
Tomvægt: |
2550
kg |
Fuldvægt: |
3400
kg |
Rejsefart: |
521
km/t |
Max fart: |
660 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
13.000
m |
Motor: |
1650
hp Rolls Royce Merlin
70 |
|
|