Fairey Firefly T.T. Mk.1
 

 

Fairey FIREFLY foretog den første flyvning den 22. december 1941, men der skulle foretages et omfattende afprøvningsprogram, inden typen gik i operativ tjeneste i oktober 1943. De operative krav til det kombinerede jager- og rekognosceringsfly var bl.a., at det skulle være i stand til at operere med et hangarskib som eneste base. I kraft af et forenklet motorinstallationssystem var man selv under primitive forhold i stand til at foretage hurtige motorskift.

Frem til 1956 blev der i alt bygget 1.702 FIREFLY, der af den engelske flåde har været i aktion under 2. Verdenskrig bl.a. under angrebet på Tirpitz i Altafjorden og i krigen mod japanerne i Stillehavet. Typen deltog senere under Korea krigen.

Det danske Flyvevåben købte i 1951 seks af typen, som i starten anvendtes af ESK722 og til udfasningen i 1959 som slæbemålsfly af Stationsflight Værløse. For at minimere risikoen for at blive ramt var flyene malet knaldgule. Den danske version T.T.Mk.1 (target towing) var ombyggede F.R.Mk.1 (fighter/reconnaissance).

 

Der havarerede tre fly, og de resterende tre blev solgt til Sverige og fløjet til Malmø i april 1959. - Den sidste af de tre blev ophugget i 1962.

Danmarks Flymuseum har lånt et eksemplar af typen fra det svenske Flygvapenmuseum i Linköping. Maskinen har således ikke fløjet i Danmark, men er samme version.

Luftfartøjet er komplet, men skal gennemgå en større istandsættelse inden den udstilles i museet.

"Fairey Firefly T.T. Mk.1" Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 13,56 m
Længde: 11,28 m
Tomvægt: 4445 kg
Fuldvægt: 5200 kg
Rejsefart: 395 km/t
Max fart: 457 km/t
Landingsfart: - km/t
Tophøjde: 8840 m
Motor: Rolls Royce Griffon 1990 HK