Fairey
FIREFLY foretog den første
flyvning den 22. december 1941,
men der skulle foretages et
omfattende afprøvningsprogram,
inden typen gik i operativ tjeneste
i oktober 1943. De operative
krav til det kombinerede jager-
og rekognosceringsfly var bl.a.,
at det skulle være i stand
til at operere med et hangarskib
som eneste base. I kraft af
et forenklet motorinstallationssystem
var man selv under primitive
forhold i stand til at foretage
hurtige motorskift.
Frem til 1956 blev der i alt
bygget 1.702 FIREFLY, der af
den engelske flåde har
været i aktion under 2.
Verdenskrig bl.a. under angrebet
på Tirpitz i Altafjorden
og i krigen mod japanerne i
Stillehavet. Typen deltog senere
under Korea krigen.
Det danske Flyvevåben
købte i 1951 seks af
typen, som i starten anvendtes
af ESK722 og til udfasningen
i 1959 som slæbemålsfly
af Stationsflight Værløse.
For at minimere risikoen for
at blive ramt var flyene malet
knaldgule. Den danske version
T.T.Mk.1 (target towing) var
ombyggede F.R.Mk.1 (fighter/reconnaissance).
|
|
Der havarerede tre fly, og de
resterende tre blev solgt til
Sverige og fløjet til
Malmø i april 1959. -
Den sidste af de tre blev ophugget
i 1962.
Danmarks Flymuseum har
lånt et eksemplar af typen
fra det svenske Flygvapenmuseum
i Linköping. Maskinen har
således ikke fløjet
i Danmark, men er samme version.
Luftfartøjet er komplet,
men skal gennemgå en større
istandsættelse inden den
udstilles i museet.
"Fairey
Firefly T.T. Mk.1"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
13,56
m |
Længde: |
11,28
m |
Tomvægt: |
4445
kg |
Fuldvægt: |
5200
kg |
Rejsefart: |
395
km/t |
Max fart: |
457 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
8840
m |
Motor: |
Rolls
Royce Griffon 1990
HK |
|
|