Harvard
er et 2-sædet træningsfly,
der blev sat i produktion i
1938 for levering til US Army
Air Force som et moderne træningsfly.
Under 2.
verdenskrig, hvor Harvard'en
fik sit endelige gennembrud,
blev der bygget mere end 14.000
Harvards, hvoraf de ca. 1.800
blev fremstillet hos hos Noorduyn
Aviation Company i Canada.
Den oprindelige
amerikanske betegnelse for flyet
var TEXAN, men under de mange
leverancer til Canada og England
blev flyet kaldet Harvard. Efter
krigen blev de mange resterende
Harvards leveret til henved
50 forskellige lande som træningsfly.
Til genopbygningen
af det danske flyvevåben
blev der i 1946 indkøbt
46 + 10 Harvard IIA fly fra
RAF. I 1949 købtes yderligere
5 Harvard IIB og i 20 stk. TEXAN
T-6D blev i 1950 leveret som
våbenhjælp fra USA.
Harvard var i dansk tjeneste
indtil 1959 - 1961, hvor flyene
blev udfaset.
|
|
Harvard
nummer 306 (ex. RAF FH114, USAF 4212501) blev erhvervet af arkitekt
Jørn Utzon som legetøj for børnene. Utzon overdrog
i 1978 flyet til Danmarks Flymuseum.
Maskinen er restaureret til udstilling ved hjælp af en gruppe
flyteknikere og entusiaster med base i Københavnsområdet.
Harvard 306 er i 1998 overdraget til Flyvevåbnets Historiske
Samling; men udstilles fortsat ved Danmarks Flymuseum.
"North
American Harvard"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
12,81
m |
Længde: |
8,84
m |
Tomvægt: |
1.886
kg |
Fuldvægt: |
2.540
kg |
Rejsefart: |
272
km/t |
Max fart: |
331 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
6.550
m |
Motor: |
550
hk Pratt & Whitney
R-1340-AN-1 |
|
|