Tidligt
i 1938 sammenfattede de tre
konstruktører Hoffmann,
Rehberg og Schneider de erfaringer,
der var indvundet om 1-sædede,
åbne skoleglidere siden
begyndelsen af 20'erne og skabte
derpå typen "Schulgleiter"
SG-38. Arbejdet fandt sted hos
Schneider Segelflugzeugbau i
Grunau, nu Jelena Gora. beliggende
i Polen.
SG-38 viste
sig så vellykket, at den
allerede samme år afløste
den aldersstegne type Zögling,
som standardsvæveplan
inden for det halvmilitære
NSFK. Og med det Det Tredie
Riges politiske velvilje til
at finansiere aktiviteterne
inden for landets NSFK-grupper,
med rekruttering af svæveflyvere
til Luftwaffe for øje,
blev der både før
og under krigen bygget SG-38
i næsten alle lokale flyverkorps.
Talmæssigt
overstiger SG-38 formentlig
alle andre svæveflytyper.
Det antages, at mere end 5.000
stk. er amatørbygget,
eller fabriksfremstillet (Tyskland,
Østrig, Holland og England
(her benævnt EoN el. Slingsby
grasshopper).
I Danmark
anvendtes 40 fly af typen fra
1939 til begyndelsen af 60'erne,
dels fabriksbygget hos Hærens
Flyvetropper, Dansk Aero, Stamgruppen
og V. Grum-Schwensen og dels
bygget i klubberne.
|
|
SG-38
er bygget helt i træ.
Vingerne har to hovedbjælker
med I-tværsnit. Meden
af asketræ er affjedret.
Piloten
sidder på et upolstret
træsæde i fri luft
og SG-38 er, selv med den normale
flyvefart 50 km/t, et koldt
flyveapparat. OY-AKX, ex OY-54,
er bygget af Haderslev svæveflyveklub.
Første flyvning 7.9.46.
I 1952 solgt til Bornholms Flyveklub,
Rønne. Slettet af register
24.4.1961. - I 1985 overdraget
til Danmarks Flymuseum. Restaureret
af DASK Dansk Svæveflyvehistorisk
Klub.
"Hoffmann/Rehberg/Schneider
SG-38" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
10,41
m |
Længde: |
6,28
m |
Tomvægt: |
100
kg |
Fuldvægt: |
210
kg |
Glidetal: |
1:10
|
Max fart: |
115 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Mindste
synk: |
1,30
m/s |
|
|