2G
er en to-sædet åben
skoleglider, konstrueret i 1946
af de danske ingeniører
Knud Høgslund og F. Traugott
Olsen.
Flyet er
bygget helt i træ med
lærredsbeklædte
vinge- og haleflader. Kroppen
er opbygget med lukket kassedrager
til halebom og vingerne holdt
på plads af to V-formede
stræbere.
I alt 9
2G er bygget. Enkelte blev forsynet
med en aerodynamisk kasse til
de to ombordværende.
Baggrunden
for den simple konstruktion
af 2G var efterkrigstidens almindelige
knaphed på midler, og
flyet skulle kunne hjemmebygges
i klubberne for at holdeprisen
nede. Og behovet var stort for
et 2-sædet svævefly.
I 1946 sagde Statens Luftfartsvæsen
god for projektet og prototypen
(OY-100) havde sin første
flyvning den 19. oktober 1946
med Knud Høgslund ved
pinden. Den endelige godkendelse
til amatørbygning forelå
i foråret 1947, hvorefter
yderligere 8 eksemplarer blev
påbegyndt. De blev færdige
i årene 1948 - 1958.
|
|
Dansk
Aero ved Bent Halling, Aarhus
byggede (el. lavede byggesæt)
til i alt fem fly, hvoraf tre
blev leveret til det danske
flyvevåben. Disse fly
fik registreringerne Z-921,
Z-922 og Z-923.
OY-BLX
blev på grundlag af et
byggesæt fra Halling færdigbygget
af Vestjydsk Svæveflyveklub
og prøvefløjet
den 1.11.58. Har senere tilhørt
Aarhus og Viborg svæveflyveklubber
og blev sidst overtaget af en
privat gruppe med tilknytning
til Arnborg. I 1977 kom flyet
til Danmarks Flymuseum, Stauning
Lufthavn.
"Høgslund/Traugott-Olsen
2G" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
12,50
m |
Længde: |
6,72
m |
Tomvægt: |
189
kg |
Fuldvægt: |
350
kg |
Glidetal: |
13 ved
64 km/t |
Max fart: |
100 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
Mindste
synk: |
1,15
m/s |
|
|