Grunau
Baby II er konstrueret i 1933
af tyskeren Edrn. Schneider,
Grunau, er bygget helt i træ,
med lærred på vinger
og hale og finér på
kroppen. Idéen var at
skabe et simpelt 1-sædct
træningsfly for små
penge, enten fabriksbygget eller
(i mange tilfælde) hjemmebygget.
Idéen slog an og typen
var fra 30'erne til op i 50'erne
det mest udbredte Svævefly.
Straks efter at Grunau Baby
II kom frem, blev den berømt,
idet tyskeren Kurt Schmidt den
3. og 4. april 1939 satte verdensrekord
i varighed, ved at holde sig
i luften i et fly af typen i
36 timer og 36 minutter ved
den østprøjsiske
kyst. En forbedring af typen
(bl.a. længere krængeror)
fik betegnelsen IIA. I 1939
fik Grunau Baby indført
luftbremser og hermed betegnelsen
IIB. Antallet byggede eksemplarer
af Grunau Baby er ukendt. Men
typen er bygget bl.a. i Tyskland,
Frankrig, England, Spanien,
Australien, Schweiz, Sverige
og Danmark i ca. 5.000 eksemplarer.
En stærkt
medvirkende årsag til
typens udbredelse i Tyskland,
er det store antal som anvendtes
af til fortræning af Luftwaffepiloter.
I Danmark har der været
registreret 11 eksemplarer af
Grunau Baby II og IIA versionerne
og 46 af typen IIB, samt to
af den senere version III.
|
|
OY-AUX,
er bygget af Polyteknisk Flyvegruppe,
København i 1947, under
byggenummer PFG-8. Flyet fik
LDB 5. august 1947 og flyet
var bl.a. et vigtigt midtpunkt
ved årets sommerlejr på
flyvestation Vandel. I 1960
købtes flyet af Ib Randers,
I Holstebro, flyet, som han
forærede til den lokale
svæveflyveklub i 1968.
- Den 9.8.1974 toges flyet ud
af drift og i 1977 kom det til
Danmarks Flymuseum.
Boblehut'en
er konstrueret af Ejvind Nielsen,
Kalundborg, og mange danske
Baby'er fik denne canopy monteret.
"Schneider
Grunau Baby IIB"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
- |
Spændvidde: |
13,57
m |
Længde: |
6,09
m |
Tomvægt: |
160
kg |
Fuldvægt: |
250
kg |
Glidetal: |
1:17
v. 55 km/h |
Max fart: |
150 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
- m |
|
|
|
|