Prototypen
fløj første gang
den 11. marts 1959. Godt to
senere begyndte leverancerne.
Typen fik tilnavnet Sea King.
Flyvevåbnet
indkøbte 8 stk. Sikorsky
S-61A, den første blev
leveret med skib, og ankom den
10. april 1965. Hidtil havde
man brugt Sikorsky S-55 til
søredningsopgaver , denne
havde en meget begrænset
rækkevide, og med indkøbet
af S-61 begyndte en helt ny
og effiktiv epoke.
Helikopterene
fik fast base på Flyvestation
Værløse. Tre helikoptere
har konstant været udstationerede
på beredskab på
flyvestationerne Ålborg,
Skrydstrup og Værløse.
Ved forliset
med færgen ”Skagerrak”
nord for Hirtshals den 7. september
1966 beviste S-61 sin fortræffelighed.
I vind af stormstyrke og bølger
på 10 meter var fem danske
S-61’ere med til at redde
samtlige ombordværende
fra hovedsageligt drivende rednings-flåder.
|
|
Siden
anskaffelsen af S-61 har Redningscentralen
iværksat mere end 16.000
missioner, hvoraf ca. 98 procent
er udført med netop S-61,
og flere tusinde personer kan
på en eller anden måde
takke S-61 og dens besætninger
for livet.
S-61 er efter over 40 års
tjeneste under udfasning som
redningshelikopter i Danmark.
2 eksemplarer er udtaget til
museumsbrug. Danmarks Flymuseum
har fået tildelt U-240,
den ankom til Stauning den 14.
marts 2007.
"Sikorsky
S-61A" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 + |
Rotordiameter: |
18,90
m |
Længde: |
22,20
m |
Tomvægt: |
5.382
kg |
Fuldvægt: |
8.664
kg |
Rejsefart: |
211
km/t |
Max fart: |
267 km/t |
Rækkevidde: |
1.389
km |
Tophøjde: |
4.400
m |
Motor: |
2 st.
1.350 HK General Electric
T58-GE-8F |
|
|