Sikorsky S-61A Sea King
 

 

Prototypen fløj første gang den 11. marts 1959. Godt to senere begyndte leverancerne. Typen fik tilnavnet Sea King.

Flyvevåbnet indkøbte 8 stk. Sikorsky S-61A, den første blev leveret med skib, og ankom den 10. april 1965. Hidtil havde man brugt Sikorsky S-55 til søredningsopgaver , denne havde en meget begrænset rækkevide, og med indkøbet af S-61 begyndte en helt ny og effiktiv epoke.

Helikopterene fik fast base på Flyvestation Værløse. Tre helikoptere har konstant været udstationerede på beredskab på flyvestationerne Ålborg, Skrydstrup og Værløse.

Ved forliset med færgen ”Skagerrak” nord for Hirtshals den 7. september 1966 beviste S-61 sin fortræffelighed. I vind af stormstyrke og bølger på 10 meter var fem danske S-61’ere med til at redde samtlige ombordværende fra hovedsageligt drivende rednings-flåder.


 

Siden anskaffelsen af S-61 har Redningscentralen iværksat mere end 16.000 missioner, hvoraf ca. 98 procent er udført med netop S-61, og flere tusinde personer kan på en eller anden måde takke S-61 og dens besætninger for livet.

S-61 er efter over 40 års tjeneste under udfasning som redningshelikopter i Danmark. 2 eksemplarer er udtaget til museumsbrug. Danmarks Flymuseum har fået tildelt U-240, den ankom til Stauning den 14. marts 2007.

"Sikorsky S-61A" Specifikation
   
Sæder: 2 +
Rotordiameter: 18,90 m
Længde: 22,20 m
Tomvægt: 5.382 kg
Fuldvægt: 8.664 kg
Rejsefart: 211 km/t
Max fart: 267 km/t
Rækkevidde: 1.389 km
Tophøjde: 4.400 m
Motor: 2 st. 1.350 HK General Electric T58-GE-8F