Kun
seks måneder efter at
man startede på konstruktionen,
prøvefløj man
den 4. nov. 1949 prototypen
til Sikorsky S-55, YH-19, og
det stod hurtigt klart, at typen
ville blive en succes. Sikorsky
fabrikkerne producerede 1.281
stk. i forskellige versioner,
og dertil kom de licensfremstillede
Whirlwind af Westland Helicopters
og Mitsubishi i Japan, således
at det totale antal var 1.842.
Sikorsky solgte helikopteren
til eksport under betegnelsen
S-55, og i 1956 bestilte Forsvaret
syv stk., der fik betegnelsen
S-55C. De ankom til Københavns
havn i l.a. 56/57 og blev samlet
på Flyvestation Værløse,
hvorefter de – efter at
være tildelt ESK722 –
indgik i beredskabet for flyveredningstjenesten.
S-55C havde kun en rækkevidde
på ca. 100 sømil,
og på en mission f.eks.
i Nordsøen krævede
det samarbejde med Pembroke
(senere Catalina), der lokaliserede
den nødstedte, hvorpå
S-55 efter en optankning fra
et af depoterne langs vestkysten,
kunne gå direkte til positionen.
|
|
S-55C blev afløst af
S-61A, og den fløj sidste
gang den 30. aug. 1966. De blev
solgt til udlandet, men to blev
”hentet” tilbage,
den ene står på
Teknisk Museum.
Sikorsky
S-55 med halenummeret S-884
tilhører Flyvevåbnets
Historiske Samling. Den er udlånt
til Danmarks Flymuseum
og er restaureret af Videbæk
Ungdomsskole.
"Sikorsky
S-55C " Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 + |
Rotordiameter: |
16,15
m |
Længde: |
12,88
m |
Tomvægt: |
2.179
kg |
Fuldvægt: |
3.269
kg |
Rejsefart: |
137
km/t |
Max fart: |
160 km/t |
Rækkevidde: |
580
km |
Tophøjde: |
3.200
m |
Motor: |
550
HK Pratt & Whitney
R-1340-40 |
|
|