Enstrom F-28A
 

 

Helikopteren blev designet af Rudy Enstrom, som grundlagde sit firma i 1959. Han prøvefløj sin første model en F-28 i 1960. Der var tale om en tosædet model, som deltog i en konkurrence om at blive standard helikopter i den amerikanske hær.

Museets eksemplar er en videreudvikling med typebetegnelsen F-28A, denne type blev certificeret i 1968 og blev basismodel for en lang række andre modeller F-28B -C -F, F-280 og F-480, som stadig fremstilles. De sidste modeller er med turbinemotor i stedet for stempelmotor. Den samlede produktion er på ca. 1200 eksemplarer.

Enstrom helikopteren har mest været anvendt til civilt/privat brug, dog har den i enkelte lande været anvendt som politihelikopter. Der har endvidere været en version til landbrugs-flyvning, denne model blev udstyret med en tank til sprøjtevæske i kabinen og sprøjte-bomme monteret vinkelret på hver side af kroppen.

F-28A helikopteren var og er en populær type i drift. En simpel og let konstruktion som er enkel at vedligeholde, rimelige flyve-

 

 

egenskaber og fornuftig brændstoføkonomi. Dog kunne den under varme eller højt beliggende forhold have svært ved at lette fuldlastet.

SE-HFX er fra 1972, den blev overdraget til Danmarks Flymuseum den 13 juni 2008 af den tidligere ejer Morten Larsen.

SE-HFX har været udsat for et landingsuheld med alvorlige skader på rotor og halesektionen til følge. Disse skader er udbedret, og siden juli 2009 har den indgået i udstillingen.

 

"Enstrom F-28A" Specifikation
   
Sæder: 3
Rotordiameter: 9,75 m
Længde: 8,91 m
Tomvægt: 680 kg
Fuldvægt: 1066 kg
Rejsefart: 161 km/t
Max fart: 180 km/t
Rækkevidde: 381 km
Tophøjde: 3.360 m
Motor: 6 cylindret Lycoming, 205 HK