Helikopteren
blev designet af Rudy Enstrom, som grundlagde sit firma i 1959.
Han prøvefløj sin første model en F-28 i 1960.
Der var tale om en tosædet model, som deltog i en konkurrence
om at blive standard helikopter i den amerikanske hær.
Museets eksemplar er en videreudvikling med typebetegnelsen F-28A,
denne type blev certificeret i 1968 og blev basismodel for en lang
række andre modeller F-28B -C -F, F-280 og F-480, som stadig
fremstilles. De sidste modeller er med turbinemotor i stedet for
stempelmotor. Den samlede produktion er på ca. 1200 eksemplarer.
Enstrom helikopteren har mest været anvendt til civilt/privat
brug, dog har den i enkelte lande været anvendt som politihelikopter.
Der har endvidere været en version til landbrugs-flyvning,
denne model blev udstyret med en tank til sprøjtevæske
i kabinen og sprøjte-bomme monteret vinkelret på hver
side af kroppen.
F-28A helikopteren var og er en populær type i drift. En
simpel og let konstruktion som er enkel at vedligeholde, rimelige
flyve-
|
|
egenskaber og
fornuftig brændstoføkonomi. Dog kunne den under varme
eller højt beliggende forhold have svært ved at lette
fuldlastet.
SE-HFX er fra 1972, den blev overdraget til Danmarks Flymuseum
den 13 juni 2008 af den tidligere ejer Morten Larsen.
SE-HFX har været udsat for et landingsuheld med alvorlige
skader på rotor og halesektionen til følge. Disse skader
er udbedret, og siden juli 2009 har den indgået i udstillingen.
"Enstrom
F-28A" Specifikation |
|
|
Sæder: |
3 |
Rotordiameter: |
9,75 m |
Længde: |
8,91 m |
Tomvægt: |
680 kg |
Fuldvægt: |
1066 kg |
Rejsefart: |
161 km/t |
Max fart: |
180 km/t |
Rækkevidde: |
381 km |
Tophøjde: |
3.360 m |
Motor: |
6 cylindret Lycoming, 205 HK |
|
|