D.H.
104 Dove prototypen fløj
første gang ved en festlighed
den 25. september 1945. Den
var tænkt som afløser
for den succesrige og berømte
De Havilland D.H. 89 Dragon
Rapid, og skulle fungere som
let transport fly, der kunne
operere i forskellige roller
over alt i verden. Totalt blev
der bygget ca. 540 stk. og flyet
var i produktion frem til midt
i 1960’erne.
Den blev produceret i forskellige
versioner bl.a. til R.A.F. og
Royal Navy, hvor de blev benævnt
Devon og Sea Devon.
Doven har fungeret i mange roller
bl.a. som ambulance-, V.I.P.-,
passager-, og let transportfly.
Den civile udgave var standard
udstyret med 8-11 passagersæder.
En faldskærmsklub i Danmark
har anvendt to af dem, og der
har i alt været registreret
otte stk. Dove i Danmark.
OY-DHZ er en Dove 6 med 400
hp Gipsy Queen motorer, den
er bygget på Hatfield,
England, i det herrens år
1956, og har s/n 04476. Den
har alle sine dage fløjet
civilt, og har været registreret
G-AOUF, D-IBYW.
OY-DHZ kom til Danmark i 1969,
hvor den var aktiv i 10 år
inden den blev slettet af registeret.
Den var ejet og opereret af
Cimber Air, Sønderborg,
hvor den blev brugt til ruteflyvning
mm.
|
|
Da
Cimber i 1979 ikke kunne bruge
den mere, overdrog de den til
Danmarks Flyvemuseum, der skilte
den ad og fløj den fra
Sønderborg til sjælland
i en C-130 Hercules. Sidenhen
blev den flyttet til Danmarks
Flyvemuseums depot i Billund
og senere kom den til Stauning.
OY-DHZ eller ”Den Haltende
Zigøjner” som den
og-så blev kaldt, har
fløjet ruteflyvning på
ruten Stauning - Kastrup sidst
i 60`erne, så når
nu den skulle havne på
et museum, må Danmarks Flymuseum
i Stauning være et meget
passende sted til den.
Maskinen er udlånt fra
Teknisk Museum.
OY-DHZ er under restaurering. Forventes i udstillingen medio juli
2010.
"De
Havilland D.H. Dove"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 piloter 11 passagerer |
Spændvidde: |
17,40
m |
Længde: |
11,96
m |
Tomvægt: |
2.869
kg |
Fuldvægt: |
4.060
kg |
Rejsefart: |
300
km/t |
Max fart: |
370 km/t |
Rækkevidde: |
1.500
km |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
2 stk.
400 HK Gipsy Queen
70 rækkemotorer |
|
|