Republic
fortsatte videreudviklingen
af F-84 typerne, og F-84F var
en pilformet jagerbomber, hvorfra
RF-84F blev til fotorekognosceringsversionen.
Det omfattende kameraudstyr
placeret i næsen krævede,
at luftindtaget blev flyttet
til vingeroden.
De første ti RF-84F fik
Danmark som våbenhjælp,
og de tilgik Fotoflighten på
FSNKAR i 1957. Senere købte
man for egne midler otte i USA
og fem fra det franske flyvevåben,
således ESK729 (som Foto-flighten
i 1960 havde fået status
som) i alt har haft 23 RF-84F.
Allerede i 1958 blev fotoudstyret
udskiftet med de noget hurtigere
engelske Vinten F.95 kameraer,
ligesom katapultsæderne
blev erstattet af Martin-Baker
sæder, der ved udskydning
i lav højde øgede
chancen for overlevelse.
Har man set en RF-84F under
take-off en varm sommerdag med
to fulde droptanke på
hver 450 gallons, så var
man ikke i tvivl om, at de
|
|
var
”under-powered”.
Der verserer da også mange
vittigheder om emnet, og en
af dem går ud på,
at den eneste grund til, at
flyet kom i luften, var den
at jorden er krum.
Museets eksemplar er udlånt
fra Flyvevåbnets Historiske
Samling, den er restaureret
af Pensionistgruppen på
Flyvestation Karup.
"Republic
RF-84F Thunderflash"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
10,24
m |
Længde: |
14,52
m |
Tomvægt: |
6.600
kg |
Fuldvægt: |
12.700
kg |
Rejsefart: |
777
km/t |
Max fart: |
1.150 km/t Mach
0,97 |
Rækkevidde: |
3.540
km med droptanke |
Tophøjde: |
14.630
m |
Motor: |
Wright
J-65-W-7, 3540 kg.
trykkraft. |
|
|