Republic RF-84F Thunderflash
 

 

Republic fortsatte videreudviklingen af F-84 typerne, og F-84F var en pilformet jagerbomber, hvorfra RF-84F blev til fotorekognosceringsversionen. Det omfattende kameraudstyr placeret i næsen krævede, at luftindtaget blev flyttet til vingeroden.

De første ti RF-84F fik Danmark som våbenhjælp, og de tilgik Fotoflighten på FSNKAR i 1957. Senere købte man for egne midler otte i USA og fem fra det franske flyvevåben, således ESK729 (som Foto-flighten i 1960 havde fået status som) i alt har haft 23 RF-84F.

Allerede i 1958 blev fotoudstyret udskiftet med de noget hurtigere engelske Vinten F.95 kameraer, ligesom katapultsæderne blev erstattet af Martin-Baker sæder, der ved udskydning i lav højde øgede chancen for overlevelse.

Har man set en RF-84F under take-off en varm sommerdag med to fulde droptanke på hver 450 gallons, så var man ikke i tvivl om, at de

 

var ”under-powered”. Der verserer da også mange vittigheder om emnet, og en af dem går ud på, at den eneste grund til, at flyet kom i luften, var den at jorden er krum.

Museets eksemplar er udlånt fra Flyvevåbnets Historiske Samling, den er restaureret af Pensionistgruppen på Flyvestation Karup.

"Republic RF-84F Thunderflash" Specifikation
   
Sæder: 1
Spændvidde: 10,24 m
Længde: 14,52 m
Tomvægt: 6.600 kg
Fuldvægt: 12.700 kg
Rejsefart: 777 km/t
Max fart: 1.150 km/t Mach 0,97
Rækkevidde: 3.540 km med droptanke
Tophøjde: 14.630 m
Motor: Wright J-65-W-7, 3540 kg. trykkraft.