Hawker Hunter F.Mk.51
 

 

Mon ikke de fleste er af den opfattelse, at med HUNTER havde Hawker Siddeley fabrikkerne fremstillet et jagerfly med nogle smukke og rene linier? Dertil kom at piloterne også var begejstrede for at flyve det, og flyet blev da også eksporteret til omkring 20 lande. Alene Sverige anskaffede 120 stk. – Produktionen af HUNTER begyndte i 1953 efter at prototypen, P.1067, fløj første gang den 20. juli 1951.

Den 10. sep. 1956 havde Flyvevåbnet modtaget alle 30 fly af typen F.Mk.51, der bl.a. havde kraftigere motor end svenskernes F.Mk.50, og desuden større brændstof-kapacitet. Nogle år senere blev der desuden anskaffet fire to-sædede (to T.Mk.53 & to T.Mk.7). I modsætning til de amerikanske jagerfly, der var modtaget som våbenhjælp, var Hunterne national ejendom.

ESK724 anvendte hovedsageligt flyene som dagjagere til luftforsvar i lav høj i samarbejde med Luftmeldekorpset, selv om der på et tidspunkt var løse planer om at anvende flyene som jagerbombere.


 

Oprindelig var planen at udfase Hunter’en i 1961, men den sidste flyvning var så sent som den 30. apr. 1974; i øvrigt blev ESK 724 nedlagt samme dag. I den næsten 18-årige periode var 11 stk. F.Mk.1 totalhavarerede, og i 1976 købte det nuværende BAC 20 af de tilbageværende.

Den Hawker Hunter der udstilles hos Danmarks Flymuseum, er udlånt af Flyvevåbnets Historiske Samling.

"Hawker Hunter F.Mk.51" Specifikation
   
Sæder: 1
Spændvidde: 10,26 m
Længde: 13,99 m
Tomvægt: 5648 kg
Fuldvægt: 7922 kg
Rejsefart: 833 km/t
Max fart: 1130 km/t Mach 0,92
Rækkevidde: 1210 km
Tophøjde: 15.800 m
Motor: Rolls Royce Avon Mk. 121/122, 3654 kg. trykkraft