Mon
ikke de fleste er af den opfattelse,
at med HUNTER havde Hawker Siddeley
fabrikkerne fremstillet et jagerfly
med nogle smukke og rene linier?
Dertil kom at piloterne også
var begejstrede for at flyve
det, og flyet blev da også
eksporteret til omkring 20 lande.
Alene Sverige anskaffede 120
stk. – Produktionen af
HUNTER begyndte i 1953 efter
at prototypen, P.1067, fløj
første gang den 20. juli
1951.
Den 10. sep. 1956 havde Flyvevåbnet
modtaget alle 30 fly af typen
F.Mk.51, der bl.a. havde kraftigere
motor end svenskernes F.Mk.50,
og desuden større brændstof-kapacitet.
Nogle år senere blev der
desuden anskaffet fire to-sædede
(to T.Mk.53 & to T.Mk.7).
I modsætning til de amerikanske
jagerfly, der var modtaget som
våbenhjælp, var
Hunterne national ejendom.
ESK724 anvendte hovedsageligt
flyene som dagjagere til luftforsvar
i lav høj i samarbejde
med Luftmeldekorpset, selv om
der på et tidspunkt var
løse planer om at anvende
flyene som jagerbombere.
|
|
Oprindelig var planen at udfase
Hunter’en i 1961, men
den sidste flyvning var så
sent som den 30. apr. 1974;
i øvrigt blev ESK 724
nedlagt samme dag. I den næsten
18-årige periode var 11
stk. F.Mk.1 totalhavarerede,
og i 1976 købte det nuværende
BAC 20 af de tilbageværende.
Den Hawker Hunter der udstilles
hos Danmarks Flymuseum,
er udlånt af Flyvevåbnets
Historiske Samling.
"Hawker
Hunter F.Mk.51" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
10,26
m |
Længde: |
13,99
m |
Tomvægt: |
5648
kg |
Fuldvægt: |
7922
kg |
Rejsefart: |
833
km/t |
Max fart: |
1130 km/t Mach 0,92 |
Rækkevidde: |
1210
km |
Tophøjde: |
15.800
m |
Motor: |
Rolls
Royce Avon Mk. 121/122,
3654 kg. trykkraft |
|
|