Prototypen
til det første amerikanske
jagerfly med pilformede vinger
var North American F-86 SABRE,
og selv om man i D-versionen
bibeholdt 86-nummeret, var det
næsten et nyt fly, idet
kun ca. 25% af komponenterne
fra de tidligere versioner blev
anvendt; typen havde da også
i en periode betegnelsen F-95.
– Prototypen til F-86D
fløj første gang
den 22. dec. 1949.
Der blev produceret 2.504 F-86D,
og i juni 1958 modtog Danmark
med skib fra USA de første
38 af de i alt 60, som vi fik
i f.m. våbenhjælpen.
F-86D var udstyret med 24 stk.
2.75” raketter (Mighty
Mouse) i en boks, der før
affyring blev nedsænket
fra flyets underside. Straks
efter affyring forsvandt boksen
op i kroppen. I 1960 blev bevæbningen
udvidet til at omfatte to Sidewinder
missiler med infrarød
målsøgning.
ESK723 og ESK726 på Ålborg
fik i første omgang typen,
og to år senere afløste
den F-
|
|
84G
i ESK728 på Skrydstrup. – Allerede i 1964 blev F-86D
udfaset på Ålborg, og i marts 1966 fløj den sidste
gang i ESK728.
Typen havde et for datiden avanceret system til brændstofkontrol,
men det var ikke beregnet til at skulle holde så mange år
og slet ikke til et fugtigt dansk klima, så det gav mange
tekniske problemer og var årsag til flere totalhavarier.
Eksemplaret i Danmarks Flymuseum er udlånt af Flyvevåbnets
Historiske Samling.
"North
American F-86D Sabre"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
11,64
m |
Længde: |
12,29
m |
Tomvægt: |
6.250
kg |
Fuldvægt: |
9.300
kg |
Rejsefart: |
565
km/t |
Max fart: |
1070 km/t Mach 0,9 |
Rækkevidde: |
1.490
km |
Tophøjde: |
15.130
m |
Motor: |
General
Electric J47-GE-17E,
2540/3470 kg trykkraft. |
|
|