Piper
Cub betegnes som verdens mest
almindelige privatfly. Der er
nemlig bygget mere end 14.000
i alt til civilt brug og der
foruden under 2. verdenskrig
ca. 6.000 til militære
observations- og forbindelsesfly.
Forløberen
for Piper Cub er den næsten
identiske Taylor Cub, der blev
bygget i Amerika af de to pionerer
C. G. Taylor og William T. Piper.
Fra 1937 skiltes deres veje
og de byggede fly hver for sig
under navnene Taylorcraft og
Piper Cub.
I 1938 startedes
i Danmark en samlefabrik: Cub-Aircraft
Co. Ltd. med hjemsted på
Lundtofte flyveplads. Her produceredes
44 fly, hvoraf dog 6-7 blev
ødelagt ved en brand.
Kapaciteten
var 8-10 fly per måned.
Af samtidige annoncer fremgår,
at et Cub fly (som dette) kostede
8.750 kroner inklusive 12 timers
flyveinstruktion. Omkostninger
til benzin og olie blev opgivet
til 2,50 kr/time.
|
|
OY-ABT
er bygget på Lundtofte
fabrikken i 1939. På grund
af krigen blev flyet først
registreret i 1948. Det var
oprindeligt forsynet med en
38 hk Franklin motor, men fra
1962 er motoren på 50
hk og af samme mærke.
Flyet er ved stiftelsen af museet i 1975 skænket
til samlingen af tidligere bestyrelsesformand Bertel Kring, Risskov.
"Piper
Cub J/3-F-50" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,7
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
270
kg |
Fuldvægt: |
455
kg |
Rejsefart: |
120
km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
48 km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
50 hk
Franklin |
|
|