Skibsværftet
Gøtaverken i Sverige
startede i året 1935 en
virksomhed med bygning af fly.
I 1937 lavede man en aftale
med Rearwin i USA om bygning
af dette fly på licens
i Sverige. Man importerede et
fly af typen fra USA. Dette
fly fik den 17. maj 1938 registreringen
SE-AGB.
De licensfremstillede
svenske fly fik typebetegnelsen
GV-38 (efter fabriksnavnet Gøtaverken).
Der blev fremstillet i alt 15
stk. GV-38, hvoraf den sidste
blev registreret i november
1943. SE-AGB blev slettet fra
svensk register i september
1965. Flyet som tilhørte
Håkan Lundborg, Malmø,
var i årrække oplagret
på Tekniska Museet i Malmø,
men Lundborg har i 1972 overdraget
flyet til KZ & Veteranfly
Klubben. Flyet er (1998) under
restaurering.
Ophavsmanden
til Rearwin typerne var den
amerikanske tømmerhandler
Rae A. Rearwin fra Kansas, der
i 1928 startede en flyproduktion.
Den første type fra fabrikken
var en Rearwin 2000C "Ken
Royce" (efter sønnerne
Kenneth og Royce). I 1930 kom
en lettere Rearwin, 3001 "Junior",
i 1932 Rearwin 3100 "Junior",
i 1934 Rearwin 6000 "Speedster".
I 1935 blev sønnerne
Kenneth og Royce medejere af
fabrikken og derefter fremkom
typerne Rearwin |
|
Sportster
7000, 8500 og 9000, hvilke typer
blev de mest solgte Rearwin
fly. Omkring 250 af disse fly
blev bygget på fabrikken,
som i 1937 opkøbte Le
Blond motorfabrikken. Herefter
fik disse motorer navnet KenRoyce.
- Rearwin Cloudster, en senere
model, blev bygget i et antal
af 125.
"Rearwin
9000 Sportster" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,7
m |
Længde: |
6,84
m |
Tomvægt: |
512
kg |
Fuldvægt: |
820
kg |
Rejsefart: |
165
km/t |
Max fart: |
- km/t |
Landingsfart: |
80 km/t |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
90 hp
Le Blond 5-cyl. |
|
|