Den
københavnske maskinfabrik
Nielsen & Winther oprettede
i året 1916 en aeroplanafdeling.
Direktøren for fabrikken
var løjtnant J.B. Ussing
(dansk mil. flyvecertifikat
nr. 1) og chefingeniør
H. Funch Hansen, som havde arbejdet
hos Hansa-Brandenburg i Tyskland.
I 1917 blev der bygget og leveret
seks fly af typen N&W type
Aa til det danske militær.
Flyets byggemåde var med
træ og lærred, mange
beslag og barduner. Motoren
var en Thulin roterende stjernemotor
fra Thulin fabrikken i Malmø.
Bevæbningen var et 8 mm
Madsen rekylgevær mont
oven på vingen. Det første
fly blev indfløjet 21.
jan. 1917.
Tre af flyene gik tabt på
grund af ulykker, herefter blev
de resterende grounded, og senere
brugt om rulleapparater til
træning.
Ud fra ganske få originale
dele til en N&W jager startede
Poul Brygger, Dragør,
omkring
|
|
1976
bygning af en replika – bl.a. ved hjælp af tegninger
rekonstrueret af Herluf Rasmussen. Dette fly blev ved Bryggers død
overdraget til museet og er senere (i 1996) blevet færdiggjort
til stationær udstilling af Anton og en gruppe pensionister
fra Karup.
Flyet er af Danmarks Flymuseum udlånt til udstilling ved Teknisk
Museum, Helsingør.
"N
& W Jager" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
6,60
m |
Længde: |
2,80
m |
Tomvægt: |
350
kg |
Fuldvægt: |
550
kg |
Rejsefart: |
150
km/t |
Startlængde: |
50 m |
Landingsløb: |
100
m |
Tophøjde: |
- m |
Motor: |
80/100
hk 9-cyl. roterende
Thulin type A |
|
|