Skibsværftet
Burmeister & Wain har en
kort overgang også været
impliceret i bygning af fly.
To ansatte på værftet,
ingeniørerne Olaf Berg
og Louis Storn, fremstillede
"på egen hånd"
i 1909 - 1911 tre monoplaner,
hvoraf den første var
forsynet med en 35 hk Anzani
motor, medens nummer to og tre
fra 1911 havde en motor konstrueret
af danskeren Niels Petersen.
Mekaniker,
mester Peter Nielsen, aflagde
certifikatprøve på
en B&S i 1911. Senere foretog
mester Peter Nielsen adskillige
flyvninger med B&S, også
ude i landet og han nåede
herunder op i en højde
af 500 meter. Det tredie fly
fra Berg & Storm blev bl.a.
anvendt af en privat flyveskole,
der uddannede de første
militærflyvere i Danmark.
Efter deres uddannelse skænkede
indehaveren flyet til Hæren,
og det blev således Hærens
første skolefly.
Flyet er
bygget i træ, med en trekantet
kassekrop. Beklædningen
er overvejende af lærred.
Det skal bemærkes at krængerorsfunktionen
på flyet udgøres
gennem
|
|
vingevridning
(wing warping). Det er værd
at nævne, at B&S var
det første danske fly,
der blev anvendt af militært.
I 1930'erne kom flyet til Tøjhusmuset
i København.
Flyet er udlånt fra Statens Forsvarshistoriske
Museum København.
"B
& S Monoplan"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 - (2) |
Spændvidde: |
9,50
m |
Længde
: |
8,00
m |
Tomvægt: |
350
kg |
Fuldvægt: |
485
kg |
Rejsefart: |
- km/t |
Max fart: |
95 km/t |
Landingsfart: |
? km/t |
Tophøjde: |
500+
m |
Motor: |
50 HK,
3-cyl, radial, dansk
konstruktion |
|
|