Avro 504N (L.B.I)
 

 

Firmaet AVRO byggede fly allerede før 1. verdenskrig og var under denne den største britiske flyproducent i øvrigt, idet produktionen af forskellige AVRO 504 typer androg omkring 8.000 fly.

I begyndelsen af 1918 fremkom typen AVRO 504K, som var udstyret med et motorophæng, der gav plads for anvendelse af forskellige motorer. 504K havde dog stadig et understel med en antika-poterinsski anbragt mellem hjulene.

AVRO 504N var en efterkrigsmodernisering af K-typen bl.a. med et nyt understel uden den omtalte træskinne mellem hjulene. Der kunne anvendes varierende motorer med fra 100 til 200 Hk. Det udstillede fly, nr. 110, er det eneste eksisterende eksemplar i verden af denne type. I 1920 købte Danmark til Marinens Flyvevæsen 6 brugte AVRO 504K fra England. De fik de militære numre 101 - 106. De gjorde tjeneste ved Søværnets flyveskole, først i Avedøre, senere i Kastrup og Ringsted. I 1925 købte Danmark en AVRO 504N i England, hvorefter Orlogsværftet i København licensbyggede yderligere tre 504N helt fra bunden (107 - 110) og ombyggede to tilbageværende K-typer til AVRO 504N (111 - 112). Fire fly totalhavarerede i slutningen af 1920'erne. Nr. 110 kom i 1935 til

 

Tøjhusmuseet, nr. 112, senere civilt registreret som OY-DEL, blev beslaglagt af Tyskerne i 1943. Som kuriosum kan nævnes, at DDL i 1919 købte tre AVRO 504K til rundflyvning. Disse havnede i 1921 hos den danske hær som AVRO I - III. Typebetegnelsen L.B. I står for land biplan I.

Flyet er udlånt fra Statens Forsvarshistoriske Museum København.

"Avro 504N" Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 10,97 m
Længde: 8,69 m
Tomvægt: 719 kg
Fuldvægt: 1016 kg
Rejsefart: 137 km/t
Max fart: 161 km/t
Landingsfart: - km/t
Tophøjde: 4.450 m
Motor: Motor 180 hp Armstrong-Siddeley Lynx IV