Firmaet
AVRO byggede fly allerede før
1. verdenskrig og var under
denne den største britiske
flyproducent i øvrigt,
idet produktionen af forskellige
AVRO 504 typer androg omkring
8.000 fly.
I begyndelsen
af 1918 fremkom typen AVRO 504K,
som var udstyret med et motorophæng,
der gav plads for anvendelse
af forskellige motorer. 504K
havde dog stadig et understel
med en antika-poterinsski anbragt
mellem hjulene.
AVRO 504N
var en efterkrigsmodernisering
af K-typen bl.a. med et nyt
understel uden den omtalte træskinne
mellem hjulene. Der kunne anvendes
varierende motorer med fra 100
til 200 Hk. Det udstillede fly,
nr. 110, er det eneste eksisterende
eksemplar i verden af denne
type. I 1920 købte Danmark
til Marinens Flyvevæsen
6 brugte AVRO 504K fra England.
De fik de militære numre
101 - 106. De gjorde tjeneste
ved Søværnets flyveskole,
først i Avedøre,
senere i Kastrup og Ringsted.
I 1925 købte Danmark
en AVRO 504N i England, hvorefter
Orlogsværftet i København
licensbyggede yderligere tre
504N helt fra bunden (107 -
110) og ombyggede to tilbageværende
K-typer til AVRO 504N (111 -
112). Fire fly totalhavarerede
i slutningen af 1920'erne. Nr.
110 kom i 1935 til
|
|
Tøjhusmuseet,
nr. 112, senere civilt registreret
som OY-DEL, blev beslaglagt
af Tyskerne i 1943. Som kuriosum
kan nævnes, at DDL i 1919
købte tre AVRO 504K til
rundflyvning. Disse havnede
i 1921 hos den danske hær
som AVRO I - III. Typebetegnelsen
L.B. I står for land biplan
I.
Flyet er udlånt fra Statens Forsvarshistoriske
Museum København.
"Avro
504N" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,97
m |
Længde: |
8,69
m |
Tomvægt: |
719
kg |
Fuldvægt: |
1016
kg |
Rejsefart: |
137
km/t |
Max fart: |
161 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
4.450
m |
Motor: |
Motor
180 hp Armstrong-Siddeley
Lynx IV |
|
|