KZ
Ellehammer blev ligesom KZ VIII
bygget til Sylvest Jensens Luftcirkus.
Forbilledet var en Ellehammer
Standard 1909. Krop og vinger
er bygget af stålrør
og kun vinger er beklædte.
I stedet for den originale 3-cyl.
stjernemotor i Ellehammers fly
er replica'en monteret en 4-cyl
rækkemotor. Replicaen
har i Sylvest Jensens Luftcirkus
i alt udført 89 flyvninger
med første flyvning den
14. marts 1950. Den totale flyvetid
er 21 timer. De fleste flyvninger
er udført i sommeren
1950 ved turneer i Danmark,
men flyet har også fløjet
i udlandet, sidste flyvning
var i Karlstad i august 1960.
Piloten på flyet var i
cirkustiden den forhenværende
RAF Pilot Peter Steen.
Ellehammer
replicaen har siden 1959 tilhørt
nu afdøde H. P. Laursen,
Silkeborg, der forestod flyets
vedligehold i cirkustiden. Ved
aftale med Laursens efterkommere
er flyet fra 1988 udlånt
til Danmarks Flymuseum
for en tyveårig periode.
|
|
I
1989/90 har en gruppe frivillige
- 'Aarhus-Gruppen' - restaureret
flyet og herunder fremstillet
en helt ny vinge, ligesom motoren
er renoveret.
På
grund af korrosion i kroppens
stålrør må
flyet ikke tages i luften, men
det er i stand til at taxi'e
rundt ved egen motorkraft.
"KZ
IX Ellehammer" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
12.0
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
368
kg |
Fuldvægt: |
470
kg |
Rejsefart: |
100
km/h |
Max fart: |
- |
Landingsfart: |
- |
Tophøjde: |
- |
Motor: |
Cirrus
Hermes, 85 hk |
|
|