KZ
VIII blev bygget i 1949 til
Sylvest Jensens Luftcirkus.
Konstruktionen er helt i træ.
Typen fløj første
gang 14. november 1949. Sylvest
Jensens Luftcirkus opererede
i Danmark i sommeren 1950 med
ca. 50 forestillinger over hele
landet. Pilot på flyet
var Peter Steen.
Der blev
fra starten fremstillet dele
til to fly. I 1949 blev OY-ACB
(senere HB-EPB, G-AYKZ) færdig-
bygget.
OY-DRR (tidl.
D-EBIZ) blev færdigbygget
i 1959 af en medarbejder ved
Scheibe Flugzeubau i Tyskland,
Rudolf Kloo.
Fra 1972
har OY-DRR været i Danmark,
det meste af tiden ejet af en
gruppe på Rårup
flyveplads.
I 1989 er
flyet købt af kai dige
bach a-s, der i en årrække
stillede det til rådighed
for Danmarks Flymuseum, Stauning.
Senere blev maskinen overdraget
til museet som en gave.
|
|
En
KZ VIII er hjemmebygget af Hardy
Vad, Ilskov. Denne replica er
modificeret med 180 hk indsprøjtningsmotor
og constant speed propel,
KZ VIII'eren
fra Sylvest Jensens luftcirkus
er nu i England under registrering
G-AYKZ.
"KZ
VIII" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
7,20
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
407
kg |
Fuldvægt: |
650
kg |
Rejsefart: |
- |
Max fart: |
300 km/t |
Landingsfart: |
92 km/t |
Tophøjde: |
5000
m |
Motor: |
145
hp. Gipsy Major X
with inverted fuel
system. |
|
|