KZ
X er den sidste i rækken
af serieproducerede KZ fly.
Typen fremkom i 1951 og prototypen
lavede sin første flyvning
29. september samme år.
KZ A.O.P.
som den også blev kaldt,
er bygget af stålrørskrop
og med trævinger, alt
beklædt med finer og lærred.
Den er en videreudvikling af
KZ VII, men med større
motor end den oprindelige KZVII.
Flyet var beregnet til målobservation
under artilleriskydning.
Der blev
i 1952 - 53 leveret 12 stk.
KZ X til den danske hær.
Imidlertid var der uheld med
flere af flyene, bl.a. ved tre
nedstyrtninger. Og på
trods af, at flyet blev frikendt
for fejl ved undersøgelser
på Farnborough i England,
blev alle 12 AOP fly kannibaliseret
i midten af 50'erne.
Kun
prototypen, OY-AOL, (i let modifikation,
bl.a. forlængede vinger,
10,35 m og haleplansstel af
stålrør) er tilbage
og den er flyvende, fra den
18.10.94 efter 16 års
stilstand og restaurering.
|
|
Kun
prototypen, OY-AOL, (i let modifikation,
bl.a. forlængede vinger,
10,35 m og haleplansstel af
stålrør) er tilbage
og den er flyvende, fra den
18.10.94 efter 16 års
stilstand og restaurering.
"KZ
X " Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
9,41
m (10,35 m, Mk. 2) |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
529
kg (563, Mk. 2) |
Fuldvægt: |
860
kg (860, Mk. 2) |
Rejsefart: |
193
km/h |
Max fart: |
215 km/h |
Landingsfart: |
50 km/h |
Tophøjde: |
4400
m |
Motor: |
Continental
C-145-2 with Aeromatic
propeller |
|
|