KZ
I er det første egentlige
fællesprodukt fra Kramme
og Zeuthen. Før bygningen
af KZ I havde Viggo Kramme på
bestilling fra et københavnsk
dagblad bygget en såkaldt
"Himmellus". Den nyuddannede
ingeniør Karl Gustav
Zeuthen iagttog dette byggeri
og fandt at Kramme burde bygge
en rigtig flyvemaskine. Zeuthen
tegnede derfor KZ I'eren og
sammen med nogle venner byggede
Kramme og Zeuthen deres første
produkt.
KZ 1, med
registreringen OY-DYL, havde
sin første flyvning den
24. februar 1937 og maskinen
udførte flere flyvninger
de følgende år.
Under krigen forsvandt flyet
imidlertid og ingen ved, hvor
mange timer der egentlig blev
fløjet med den første
KZ I maskine. Men den indledte
den øvrige KZ-produktion.
I december
1972 begyndte Gunnar Fjord Christensen,
Odense, at bygge en KZ I replica
efter tegninger rekonstrueret
af Herluf Rasmussen, Brædstrup.
Bygningen blev næsten
fuldført af G. Fjord
Christensen. Men på grund
af hans sygdom blev det næsten
færdige projekt i 1977
solgt til Danmarks Flymuseum,
som gjorde replicaen flyveklar.
Og den 20 november 1988 kom
replicaen, OY-KZI. i luften.
|
|
KZ
I replicaen er velflyvende som
forventet. Imidlertid blev den
noget tungere end originalen,
idet vægten er på
265 kg. På trods af den
større motor influerer
vægtforøgelsen
negativt på flyets præstationer.
KZ 1 er bygget helt af træ.
Beklædning er finer og
vingerne kan foldes langs siden
med henblik på behov for
mindre hangarplads.
"KZ
I" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
7,20
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
192
kg |
Fuldvægt: |
325
kg |
Rejsefart: |
160
km/t |
Max fart: |
180 km/t |
Landingsfart: |
60 km/t |
Tophøjde: |
5000
m |
Motor: |
38 h.p.
ABC Scorpion
(replica 1500 cc VW,
50 h.p.) |
|
|