KZ
II Kupé er bygget med
krop af stålrør,
vinger af træ og beklædning
i finér og lærred.
Typen blev bygget af Skandinavisk
Aero Industri i et antal af
14 gennem årene 1937 -
1940.
Bæreplanene
er hængslet til et centralplan,
således at de kan klappes
tilbage langs kroppen og flyet
måler da i bredden kun
4,5 meter. Prototypen til KZ
II Kupé fløj første
gang 11. december 1937. Tre
fly eksisterer stadig, heraf
to i Danmark (luftdygtige) og
et i Schweiz.
Ved besættelsen
i 1940 var OY-AEA ikke prøve
fløjet, hvilket blev
dets redning, idet så
godt som alle danske fly gik
tabt under besættelsen.
|
|
OY-AEA
kom i 1944 til Sverige (SE-ANR),
senere til Finland (OH-SPJ,
OH-KZT) og det kom tilbage på
dansk register i 1959.
Flyet
blev i 1985 solgt af Hans Røy,
Ringkøbing, til Danmarks Flymuseum.
"KZ
II Kupé" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
10,5
m |
Længde: |
- m |
Tomvægt: |
460
kg |
Fuldvægt: |
750
kg |
Rejsefart: |
175
km/t |
Max fart: |
- |
Landingsfart: |
72 km/t |
Tophøjde: |
5000
m |
Motor: |
90 h.p.
Gipsy Minor eller
Cirrus Minor I |
|
|