De
første Thunderjet (6
stk. F-84E) blev overdraget
til Flyvevåbnet 28.8.1951
Herefter ankom der fra april
1952 i alt 100 F-84G ad søvejen
- og senere i 1952-53 blev 37
stk. Thunderjet fløjet
af amerikanske piloter via Grønland
og Island til Danmark. Endelig
modtog flyvevåbnet i 1955
20 erstatningsfly og senere
fra Holland og Belgien ca. 80
fly. - l alt 239 fly blev leveret
som våbenhjælp fra
USA.
I 1952 oprettedes
3 eskadriller (725 - 727) med
hver 25 F-84 og i 1953 oprettedes
yderligere 2 eskadriller og
en sjette eskadrille blev oprettet
i 1954. F-84'erne startede med
at flyve fra Karup, men blev
ret hurtigt flyttet til Skrydstrup.
F-84
var i tjeneste i ca. 10 år,
både som jagerbombere
(ESK 725, 726, 728, 729 og 730),
og som fotorecognosceringsfly
af fotoflighten, senere ESK
729, på Flyvestation
|
|
Karup.
Der er i alt byget 4.457 F-84, heraf er de godt 3000 af F-84G versionen.
FS-057 har været i tjeneste fra 2.5.53 - 10.1.1962. I 1979
overtog Danmarks Flymuseum flyet. I mange år stod det som
vartegn for museet, men er nu under restaurering.
"Republic
F-84G Thunderjet"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
11,09
m |
Længde: |
11,61
m |
Tomvægt: |
5.250
kg |
Fuldvægt: |
10.671
kg |
Rejsefart: |
777
km/t |
Max fart: |
974 km/t = Mach0.82 |
Rækkevidde: |
3.200
km |
Tophøjde: |
12.345
m |
Motor: |
Allison
J-35-A-29. 2540 kp
|
|
|