Republic F-84G Thunderjet
 

 

De første Thunderjet (6 stk. F-84E) blev overdraget til Flyvevåbnet 28.8.1951 Herefter ankom der fra april 1952 i alt 100 F-84G ad søvejen - og senere i 1952-53 blev 37 stk. Thunderjet fløjet af amerikanske piloter via Grønland og Island til Danmark. Endelig modtog flyvevåbnet i 1955 20 erstatningsfly og senere fra Holland og Belgien ca. 80 fly. - l alt 239 fly blev leveret som våbenhjælp fra USA.

I 1952 oprettedes 3 eskadriller (725 - 727) med hver 25 F-84 og i 1953 oprettedes yderligere 2 eskadriller og en sjette eskadrille blev oprettet i 1954. F-84'erne startede med at flyve fra Karup, men blev ret hurtigt flyttet til Skrydstrup.

F-84 var i tjeneste i ca. 10 år, både som jagerbombere (ESK 725, 726, 728, 729 og 730), og som fotorecognosceringsfly af fotoflighten, senere ESK 729, på Flyvestation

 

Karup. Der er i alt byget 4.457 F-84, heraf er de godt 3000 af F-84G versionen. FS-057 har været i tjeneste fra 2.5.53 - 10.1.1962. I 1979 overtog Danmarks Flymuseum flyet. I mange år stod det som vartegn for museet, men er nu under restaurering.

"Republic F-84G Thunderjet" Specifikation
   
Sæder: 1
Spændvidde: 11,09 m
Længde: 11,61 m
Tomvægt: 5.250 kg
Fuldvægt: 10.671 kg
Rejsefart: 777 km/t
Max fart: 974 km/t = Mach0.82
Rækkevidde: 3.200 km
Tophøjde: 12.345 m
Motor: Allison J-35-A-29. 2540 kp