I
slutningen af 60’erne
begyndte det danske forsvar
at vurdere markedet for en let
helikopter til Hæren,
og valget faldt på Hughes
H-500. OH-6A, som blev den amerikanske
betegnelse, fløj første
gang den 27. feb. 1963, og i
august 1970 blev den sidste
af i alt 1.434 leveret til bl.a.
US Army.
H-500 blev solgt til adskillige
lande og anvendelsen varierer
fra indsats i Vietnam med to
stk. Gatling maskingeværer
til antiubådsopgaver for
Spanien – bevæbnet
med to torpedoer. – En
civil version bruges verden
over.
Herhjemme modtog Hærens
Flyvetjeneste på FSN Vandel
den 13. april 1970 de første
to af 12, og 4 år senere
blev der indkøbt yderligere
tre. H-500 opgaver for HRN var
rekognoscering, lette transportopgaver
og evakuering af sårede,
men derudover fløj HFT
mange timer for politiet i f.m.
eftersøgning og trafikkontrol.
|
|
I
forbindelse med det seneste
forsvarsforlig blev H-500 udfaset,
og dens opgaver er overtaget
af AS550C2 Fennec.
H-500 med halenummeret H245
er overdraget til Tøjhusmuseet.
Den udstilles i Flyvevåbenmuseet
ved Danmarks Flymuseum, Stauning
Lufthavn.
"Hughes
500M Cayuse" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Rotordiameter: |
8,03
m |
Længde: |
7,01
m |
Tomvægt: |
557
kg |
Fuldvægt: |
1225
kg |
Rejsefart: |
222
km/t |
Max fart: |
241 km/t |
Rækkevidde: |
671
km |
Tophøjde: |
4.750
m |
Motor: |
Allison
250-C-18A, 317HK |
|
|