Helt
tilbage i 1971 anmodede USAF
fem flypro-ducenter om forslag
til et nyt letvægtsjagerfly;
General Dynamics var den ene
af de to producenter, der blev
anmodet om at udvikle to prototyper,
og YF-16 fløj første
gang i 1974. I januar 1975 bestilte
USAF 650 F-16A/B, som fik navnet
FIGHTING FALCON.
F-16A er et meget all round
fly og anvendes både som
jagerbomber, interceptor og
alt-vejrsjager. Ved at konstruere
flyet aerody-namisk instabilt
har det en fantastisk manøvreevne,
som kun kan ”kontrolleres”
ved hjælp af et computerovervåget
elektronisk styresystem (fly-by-wire)
med servo- aktuatorer ved rorfladerne.
– Den tosædede version
– F-16B – har samme
præstationer og løser
de samme operative opgaver,
som den ensædede A-version;
blot kan den ikke rumme så
meget internt brændstof
pga. det ekstra sæde.
Danmark, Norge, Holland og Belgien
nedsatte i januar 1974 en komité,
der skulle undersøge
mulighederne for i fællesskab
at finde en afløser.
Blandt de fire undersøgte
fly, F-16,
F-17, Viggen og Mirage F.1,
anbefalede komiteen F-16, og
i juni 1975 blev der afgivet
en samlet ordre på 348
fly. – Heraf 58 fly til
det danske Flyvevåben.
|
|
I
januar 1980 ankom den første
F-16 til Danmark. Det var to
danske piloter i en F-16B, der
landede på Flyvestation
Skrydstrup, hvor eskadrille
727 var den første eskadrille,
der fik de nye fly. –
Senere fik også eskadrillerne
723 , 730 og sidst 726 tildelt
F-16.
De danske F-16 har de seneste
år gennemgået et
omfattende modifikationsprogram
– Mid-Life-Up-date –
og kan herefter næsten
betragtes som ”nye”
fly.
"General
Dynamics F-16A/B"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
1/2 |
Spændvidde: |
9,14
m |
Længde: |
14,32
m |
Tomvægt: |
5.443
kg |
Fuldvægt: |
12.245
kg |
Rejsefart: |
833
km/t |
Max fart: |
2.376 km/t = Mach
2,0 |
Rækkevidde: |
- km |
Tophøjde: |
20.000
m |
Motor: |
Pratt & Whitney
F100-PW-200 på
11.340 kg trykkraft |
Bevæbning: |
En 20mm
Vulcan MK + div. bomber,
missiler og raketter |
|
|