Gloster
Meteor var den første
jetjager i RAF, der kom i tjeneste
under 2. verdenskrig. Prototypen
til Meteor Mk. I fløj
første gang i 1943 og
denne type udmærkede sig
ved bl.a. at tilintetgøre
en tysk V-1 flyvende bombe.
Der blev
ret hurtigt udviklet nye typer
med større motor. Mark
II versionen blev bygget i et
antal af i alt 280. Meteor Mk.
IV med en Rolls Royce Dervent
5 motor satte allerede i 1945
verdensrekord med en hastighed
på 975 km/h.
Danmark
købet i 1945 tyve Gloster
Meteor Mk. IV, der kom til at
gøre tjeneste under Marinens
3. Luftflotille, og efter Flyvevåbnets
oprettelse i 1950 overførtes
til ESK 723. Meteor Mk. fløj
i flyvevåbnet indtil 1956.
Ved siden
af Mark IV'erne købte
flyvevåbnet yderligere
ni stk Meteor Mk. VII (2-sædet),
der bl.a. anvendtes til omskolingsformål
og gjorde tjeneste fra 1950
- 1962, under hvilken periode
7 af dem totalhavarede. Meteor
Mk. 8 havde en 70 cm længere
krop, trykkabine samt katapultsæde.
I 1950 købte det danske
flyvevåben i alt tyve
Meteor Mk. 8, der blev leveret
året efter og primært
indgik i ESK 724 på FSN
Karup, men senere flyttedes
til Aalborg, hvor de operede
i seks år.
|
|
Da
ESK 724 i 1956 overgik til at
anvende Hawker Hunter fik Meteor
Mk. 8 bl.a. til opgave at flyve
som målslæbningsfly
m.m. Men de fleste blev ophugget
i 1957 - 1958. Fra 1951 - 52
fik flyvevåbnet leveret
tyve Meteor N.F. Mk. 11, der
var en natjagerversion forsynet
med en længere næse
til radarinstallation. Nogle
af disse ombyggedes senere til
målslæbningsfly
under betegnelsen T.T.Mk.20,
der var i tjeneste til medio
august 1962.
Gloster Meteor F. Mk. 8 499 er blevet restaureret
til statisk udstilling i Danmarks Flymuseum af en gruppe unge mennesker
fra Videbæk Ungdomsskole under ledelse af ungdomsskoleinspektør
J. P. Andersen, og senere ungdomsskoleinspektør John Jensen.
"Gloster
Meteor F. MK. 8"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
11.33
m |
Længde: |
13.59
m |
Tomvægt: |
4851
kg |
Fuldvægt: |
8656
kg |
Rejsefart: |
- km/t |
Max fart: |
962 km/t = Mach
0.81 |
Rækkevidde: |
1.920
km |
Tophøjde: |
13.411
m |
Motor: |
2 stk.
Rolls Royce Derwent
8, 1.589 kg. trykkraft |
|
|