Som
afløsning for F-84G fik
ESK727 i 1959 30 stk. F-100
(17 F-100D og tre F-100F), og
da ESK725 og ESK730 to år
senere også modtog F-100,
kom det samlede antal op på
58. – På grund af
havarier var dette tal ved udgangen
af 1966 reduceret til 41 fly,
og p.g.a. bl.a. Vietnam-krigen
var det umuligt at få
erstatning. I 1974 åbnedes
der mulighed for at købe
14 F-100F fra USAF, og efter
div. modifikationer udført
af Hovedværksted Karup
fik de betegnelsen TF-100F.
Selv om USAF’s testpilot
påpegede problemer med
stabiliteten på A-versionen,
blev det afvist af North American,
som dog måtte ændre
opfattelse efter en række
havarier. Under udretning fra
et dyk kunne flyet gå
ud af kontrol, hvorefter det
brød i stykker. Man løste
problemet ved at øge
spændvidden med to fod
og gøre halefinnen højere.
F-100 vedblev dog med at være
berygtet for sin ”Sabre-dance”
i lav højde.
|
|
Grundet
dårlig arbejdskvalitet hos de firmaer, der udførte
eftersyn på J-57 motoren, var der i perioden 1976-77 igen
mange havarier, og Flyvevåbnet mistede i alt 35 fly.
I årenes løb blev der foretaget flere modifikationer
på F-100; bl.a. navigationssystemet, bombesigtet og våbensystemer,
og i august 1982 fløj F-100 SUPER SABRE for sidste gang efter
23 år i Flyvevåbnet.
Et eksemplar er under restaurering hos Flyvevåbnets pensionister
på Flyvestation Skrydstrup. Forventes i udstillingen 2012
eller senere.
"North
American F-100F Super
Sabre" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
11,77
m |
Længde: |
17,48
m |
Tomvægt: |
10.200
kg |
Fuldvægt: |
18.474
kg |
Rejsefart: |
910
km/t |
Max fart: |
1.390 km/t Mach
1,17 |
Rækkevidde: |
- km |
Tophøjde: |
15.200
m |
Motor: |
Pratt
& Whitney J-57-P-21A,
4627/7257 kg trykkraft. |
|
|