Konstruktionen
af Starfighter F-104, en type
der skulle være alle eksisterende
typer overlegen, begyndte i
1951 og prototypen fløj
første gang den 7. februar
1954. I maj 1958 satte Starfigther
verdensrekord i både hastighed
og højde med et fly fra
produktionslinien.
I oktober
1960 fløj den første
F-104G, som i det ydre var uændret,
men ellers betydeligt omkonstrueret.
Denne type blev bygget både
i USA, Canada, Japan og Vesteuropa
i et antal af mere end 2.500,
deraf de over 1.000 i Europa.
Tyskland fik i 1959 leveret
30 stk Starfigther F-104F. Starfigther
F-104G er anvendt som jagerbomber,
rekognoscerings- og interceptorfly
Til afløsning af F-86D
modtog det danske flyvevåben
i 1964/65 som våbenhjælp
i alt 29 stk. F- 104G, der kom
til at flyve ved ESK 723 og
ESK 726 på flyvestation
Aalborg. I begyndelsen var de
danske Starfigther malet grå
med hvide vinger. Bemalingen
blev i 1968 ændret til
olivengrøn over det hele.
Da de 29 leverede fly ikke udgjorde
2 hele eskadriller
|
|
købte
flyvevåbnet i 1971 yderligere
22 fly, hvoraf de 7 var 2-sædede
CF-104D fra det canadiske luftvåben.
Disse 22 fly blev ved værkstederne
i Aalborg ombygget til dansk
standard.
I 1986 var
mange danske Starfigthere udløbet
for tid og 12 var havareret.
Starfigther blev da afløst
af F- 16.
"Lockheed
F-104G Starfighter"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
6,68
m |
Længde: |
16,69
m |
Tomvægt: |
6.400
kg |
Fuldvægt: |
13.200
kg |
Rejsefart: |
1.050
km/t |
Max fart: |
2.376 km/t Mach
2 |
Rækkevidde: |
2.590
km |
Tophøjde: |
17.680
m |
Motor: |
General
Electric J-79-GE 11A
7.150 kg trykkraft |
|
|