Lockheed
T-33A er verdens mest anvendte
jettræner. Da produktionen
af T-33A i 1959 ophørte,
havde Lockheed i Californien
leveret ikke mindre end 5.691
fly af denne type. Hertil kommer
ca. 900 fremstillet i Canada
og Japan. Flyet har været
anvendt af samtlige NATO-lande
med undtagelse af England. Og
det er desuden leveret til en
række lande uden for NATO.
I august 1947 tog man på
Lockheed fabrikken en F-60C
Shotting Star ud af produktionslinien
og indsatte yderligere 98,1
cm i kropssektionen. Derved
fik man plads til to piloter.
Det ombyggede fly fløj
første gang den 22.3.47
og det fik hurtigt betegnelsen
T-33A - populært kaldet
T-Bird.
T-33 holdt
sit indtog i det danske flyvevåben
i april 1953 med 30 fly, dels
lejet, dels købt. Nummerbetegnelsen
var oprindeligt TR- foran de
to sidste cifre af flyenes serienumre.
Fra 1960 blev TR ændret
til DT-.
|
|
T-33A
er et 2-sædet helmetalfly hovedsagelig anvendt til træning
i instrumentflyvning, til målslæbning og kurérflyvning
m.v. Sidste officielle flyvning med T-33A i RDAF skete 17.5.77,
da DT-497 fløj fra Karup til Værløse.
DT-884 er skænket til Danmarks Flymuseum i 1978 og det blev
i vinteren 1979 overflyttet per lastbil. Der har været gjort
flere forsøg på at gøre flyet flyvedygtigt.
Dette arbejde er p.t. sat i bero.
"Lockheed
T-33A" Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
11,84
m |
Længde: |
11,48
m |
Tomvægt: |
3.810
kg |
Fuldvægt: |
5.428
kg |
Rejsefart: |
770
km/t |
Max fart: |
965 km/t = Mach
0.81 |
Rækkevidde: |
2.165
km |
Tophøjde: |
14.480
m |
Motor: |
Allison
J33, 2360 kg tryk. |
|
|