SAAB
F-35 Draken, en ensædet
jager, er konstrueret af Svenska
Aeroplan Aktiebolaget, Linköping.
Ligesom andre svenske jagerfly
(Tunnan, Lansen og Viggen) er
Draken, gennem sin stærke
og robuste konstruktion, konstrueret
til at kunne operere fra afsnit
af det svenske hovedvejsnet,
der tjener som start- og landingsbaner
ved siden af de ordinære
flyvestationer. For at sikre
høj tophastighed og samtidig
ret lave landingsfart er flyet
konstrueret med en dobbelt delta-vinge
og Draken var i mange år
det eneste fly i verden med
denne vingeform. - Draken prototypen
fløj første gang
i oktober 1955. Det er et vellykket
fly, som er i tjeneste i Danmark,
Finland og Østrig, foruden
i Sverige.
Danmark
blev SAAB's første eksportkunde,
da de første Draken i
september 1970 blev leveret
til ESK 725. Der er i årenes
løb leveret godt 50 Draken
fly til Danmark, dels som F-35
i en dansk jagerbomberversion,
RF-35 der er en fotorekognosceringsversion
og nogle få af typen TF-35,
der en tosædet træningsudgave.
I 1980 og senere har alle de
danske Draken |
|
gennemgået
et større moderniseringsprogram.
I 1992 nedlagdes Karups ESK
725 og et par år efter
blev også de tilbageværende
Draken fra ESK 729 udfaset.
Flyet i DV er nr. 009 fra ESK
725. Der er fremstillet lidt
over 600 Draken fly i alt af
SAAB Linköping
"Saab
F-35 Draken" Specifikation |
|
|
Sæder: |
1 |
Spændvidde: |
9,40
m |
Længde: |
15,35
m |
Tomvægt: |
8.000
kg |
Fuldvægt: |
16.100
kg |
Rejsefart: |
950
km/t |
Max fart: |
1.663 km/t Marh
1.4 |
Rækkevidde: |
959
km |
Tophøjde: |
18.300
m |
Motor: |
Volvo
Flygmotor RM6C, 8090
kp trykkraft |
|
|