Consolidated
Aircraft Corporation i San Diego, USA, konstruerede den første
Cata-lina, PBY-1A, tilbage i 1936. Det var en ren flyvebåd,
og en amfibieudgave – d.v.s. med hjulunderstel, således
den også kunne operere på land – kom i 1940. Catalina’en
var baseret på et behov hos US Navy.
Det var i øvrigt en Catalina, der opsporede det tyske slagskib
”Bismarck”, hvilket førte til, at Royal Navy
den 27. maj 1941 kunne sænke skibet, efter at flytypen ”Swordfish”
havde ødelagt skibets ror vha. torpedoer.
Den 5. juni 1947 købte Danmark seks Catalina’er af
typen PBY-5A, og i 1951 blev antallet øget til otte. Da Flyvevåbnet
blev oprettet i 1950, overgik CAT’en fra Luftmarine-station
København til ESK721på FSN Værløse. –
ESK721 modtog i 1957 otte PBY-6A – en mere moderne udgave.
De danske Catalina’er blev hovedsageligt anvendt til opgaver
i Grønland (eftersøgning og redning, isrekognoscering,
luftfotografering m.m.), og missioner kunne have helt op til 17
timers varighed. – En Catalina fløj i f.m. Galethea-ekspeditionen
i 1950 til Mombasa i Kenya.
|
|
Catalina’en
blev udfaset af Flyvevåbnet den 13. november 1970.
Kun en af Danmarks PBY-5A'ere eksisterer stadig, den er på
museum i Norge. 2 PBY-6A blev solgt til USA, men de total havareret.
Kun 2 af Flyvevåbnets PBY-6A er tilbage, L-866 på museum
i England. Den anden L-861 har i en årrække været
udstillet ved Teknisk Museum, den indgår nu i Flyvevåbenmuseet
hos Danmarks Flymuseum.
"Consolidated
PBY-6A Catalina" Specifikation |
|
|
Besætning: |
6 |
Spændvidde: |
31,70 m |
Længde: |
19,48 m |
Tomvægt: |
9.861 kg |
Fuldvægt: |
15.422 kg |
Rejsefart: |
217 km/t |
Max fart: |
315 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
4.700 m |
Motor: |
2 x Pratt & Whitney R-1830-92
Twin Wasp, 1200 HK |
|
|