Hawker
Engineering Co., etableret i
1920, begyndte egentlig som
en motorcykelfabrik. Man startede
imidlertid hurtigt med at renovere
diverse overskudsfly fra 1.
verdenskrig fx. Sopwith. For
mere fremsynede stod det klart,
at der var behov for nyt og
moderne materiel i Englands
fremtidige luftforsvar og Hawker
fabrikken beyndte på egen
hånd at designe og fremstille
nogle flytyper, som de mente
egnede til formålet. Som
bekendt er der siden hen kommet
adskillige kendte flytyper fra
Hawker, bl.a. den berømmelige
Hawker Hurricane fra 1935. Mod
slutningen af 1925 havde Hawker
afsluttet testflyvning af 'Woodcock',
en moderne jagertype.
I 1926 fik Marinens Flyvevæsen
i Danmark leveret 3 stk. Woodcock,
nrr. 151 - 153. De var modificeret
efter danske ønsker og
fik derfor navnet "Dankok".
Samtidig fik man licens til
at bygge yderligere 12 Dankok
jagere på Orlogsværftet
i København i 1927. De
fik numrene 154 - 165. Dankok
jageren er en
|
|
trækonstruktion
med lærredsbeklædning.
Den vellykkede type var i tjeneste
indtil 1937, dels ved luftmarinestationen
i Ringsted og dels fra 1931
på flyvestation Avnø.
En af Dankok
jagerne satte i 1927 skandinavisk
højderekord, 28.208 fod,
der blev stående til 1935.
Nr. 158 er udlånt fra Statens Forsvarshistoriske
Museum København
"Hawker
Dankok (L.B. II)"
Specifikation |
|
|
Sæder: |
2 |
Spændvidde: |
9,34
m |
Længde: |
7,84
m |
Tomvægt: |
1005
kg |
Fuldvægt: |
1330
kg |
Rejsefart: |
180
km/t |
Max fart: |
220 km/t |
Landingsfart: |
- km/t |
Tophøjde: |
9.600
m |
Motor: |
385
hp Amrstrong Siddeley
Jaguar IV |
|
|