Hawker Dankok (L.B. II)
 

 

Hawker Engineering Co., etableret i 1920, begyndte egentlig som en motorcykelfabrik. Man startede imidlertid hurtigt med at renovere diverse overskudsfly fra 1. verdenskrig fx. Sopwith. For mere fremsynede stod det klart, at der var behov for nyt og moderne materiel i Englands fremtidige luftforsvar og Hawker fabrikken beyndte på egen hånd at designe og fremstille nogle flytyper, som de mente egnede til formålet. Som bekendt er der siden hen kommet adskillige kendte flytyper fra Hawker, bl.a. den berømmelige Hawker Hurricane fra 1935. Mod slutningen af 1925 havde Hawker afsluttet testflyvning af 'Woodcock', en moderne jagertype.
I 1926 fik Marinens Flyvevæsen i Danmark leveret 3 stk. Woodcock, nrr. 151 - 153. De var modificeret efter danske ønsker og fik derfor navnet "Dankok". Samtidig fik man licens til at bygge yderligere 12 Dankok jagere på Orlogsværftet i København i 1927. De fik numrene 154 - 165. Dankok jageren er en

 

trækonstruktion med lærredsbeklædning. Den vellykkede type var i tjeneste indtil 1937, dels ved luftmarinestationen i Ringsted og dels fra 1931 på flyvestation Avnø.

En af Dankok jagerne satte i 1927 skandinavisk højderekord, 28.208 fod, der blev stående til 1935.

Nr. 158 er udlånt fra Statens Forsvarshistoriske Museum København

"Hawker Dankok (L.B. II)" Specifikation
   
Sæder: 2
Spændvidde: 9,34 m
Længde: 7,84 m
Tomvægt: 1005 kg
Fuldvægt: 1330 kg
Rejsefart: 180 km/t
Max fart: 220 km/t
Landingsfart: - km/t
Tophøjde: 9.600 m
Motor: 385 hp Amrstrong Siddeley Jaguar IV